– En ting er at juniorene med dette får noe eget og at vi samtidig får et litt mindre press på Jotka, men hvorfor skal vi ikke bruke og vise fram det vakreste området vi har i Finnmark?

Det svarer Trond Anton Andersen på spørsmål om hvorfor de lanserer et nytt sjekkpunkt.

Villmarkssjekkpunkt

På det nye sjekkpunktet blir kun vann, halm og et oppvarmet telt tilgjengelig for kjørerne.

– De må hvile i tre timer og vil helt sikkert får et veldig koselig stopp på veien. Statnett har vært veldig velvillig og behjelpelig, så dette kommer til å bli veldig bra, sier Andersen.

Etter en stopp i Sautso fortsetter de 14 juniorene via Mollisjok til Sousjavre der sjekkpunkt to og seks timer obligatorisk hvile venter. Så returnerer de over Raggis og siste sjekkpunkt på Jotka.

– I fjor kom vinner Hanna Lyrek i mål klokken 13.15 søndag. Med denne endringen blir løype bittelitt lengre og vi forventer at årets vinner kommer i mål en gang mellom klokken 12.00 og 15.00.

Skramstad ute

Til 1000-kilometeren hadde Andersen i formiddag 50 navn på lista.

– En av dem har ikke klart kvalifiseringen, så vi ender med 48 nå som vi har fått beskjed om at Nina Skramstad må trekke seg grunnet sykdom, sier han.

Dermed er nok en kvinne borte fra løpet. Fra før er det kjent at Sigrid Ekran er skadet og overlater spannet til kjæresten. Også Birgitte Næss lar kjæresten kjøre, mens Inger-Marie Haaland trakk seg grunnet manglende tillit til dommere og veterinærer etter at hun mener hun ble urettferdig disket fra Femundløpet.

Noen kvinner er igjen på lista, men fjorårets sølvvinner Marit Beate Kasin er den som har størst potensial til å blande seg i toppen.

Reservetrasé

Kommunen var snar med å gi dispensasjon da arrangøren sendte søknad om motorisert ferdsel fra Jordfallet/Raipas, over Raipasfjellet og til scooterløypa i Bollo. Årsaken er at isen på Altaelva varierer fra år til år.

– I år ser det ut til at vi kan bruke elveisen som normalt, men vi ser forandringer fra år til år. Isen la seg seint i år og en stund var vi veldig usikre. Derfor har løypemannskapet funnet en mulig trase over Raipas. Så selv om det ser ut til at den ikke brukes i år er det greit å ha en plan-B for årene som kommer, sier Andersen.