Turisme er et satsingsområde i Nord Norge og aktørene står i kø for å skape verdier om vinteren. Hundekjøring er ett av tilbudene som har hatt en stor økning – og cruiseturistene tar gjerne turen fra den varme båten til opplevelsene som venter.

Cruise-turisme som bærebjelke

Holmen hundesenter er eid og blir drevet av Eirik Nilsen, som begynte sin karriere med turistkjøring i Kiruna, men jobbet også en del for Roger Dahl, før han i 1996 startet opp det som i dag har blitt til den veletablerte bedriften. Bak seg hadde han blant annet flere suksessrike år i Finnmarksløpet.

CRUISER TIL HOLMEN: Eirik Nilsen roser North Adventure for jobben de har gjort for å få flere cruiseturister til Alta. Foto: Lill Vivian Hansen

I begynnelsen av bedriftens levetid var turistgrunnlaget ganske annerledes enn det er i dag. Det var da frontet av Finnmark reiseliv og var mer rettet mot mindre grupper, mens det i dag er det cruise-turisme som er bærebjelken i vinterturismen.

Se til Finland

Eilertsen og North Adventure har etter hans mening gjort en unik jobb i å fremme Alta som destinasjon for cruiseskipene. Samtidig uttrykker Eirik bekymring for at dette en dag skal avta. Nilsen sier at reiselivet vil ha mye å tjene på og stå mer samlet i jobben med å promotere Alta og Finnmark som destinasjon. I tillegg etterlyser han et større engasjement fra Alta kommune.

–  Vi har mye å lære av Finland. Med EU i ryggen har de spyttet inn langt mer midler enn Norge har øremerket reiselivet.  Men det ville vært vanskelig for Finland og satse så stort, uten medlemskap i EU, mener han.

Gode tall

Konsulent ved Alta Havn Ketil Iki bekrefter veksten av cruiseanløp.

– Vi har siden 2009 hatt en enorm økning i antall cruise-turister. Flere anløp, og større skip ga en økning på over 17.000 turister fra 2013 til 2014. Dette vil gi flere bookinger til turoperatørene i Alta, sier han.

Ketil sier at det er det eksotiske og ekte Finnmark som selger. Han nevner blant annet vidde, samisk kultur og hundekjøring. Men aller høyest på ønskelista til turistene er nordlyset. Forøvrig legger Iki til  at man estimerer med at cruiseturismen legger igjen 14-15 millioner i Alta alene.

Eksotiske Finnmark

Henriette Bismo Eilertsen er et navn som går mye igjen i Finnmarks reiselivsbransje. Via North Adventure reiser hun jorden rundt for og lokke opplevelseslystne mennesker til Finnmark.

Eilertsen sier at det som frister disse menneskene er å oppleve naturen, nordlyset og hundekjøring. De fleste som reiser på cruise til Finnmark er mennesker som knapt har sett annet enn bylandskap. Derfor er dette samspillet mellom mennesker og dyr utrolig eksotisk. Snø, kulde, hundekjøring og nordlys er noe flere og flere rundt om i verden setter på sin «to do-liste».

Initiativtakeren Eilertsen sier også at Finnmarksløpet er viktig for reiselivet i Finnmark på grunn av publisiteten via internett.

– Det  er rett og slett umulig å sette en prislapp på Finnmarksløpets rolle, sier Bismo Eilertsen.

Statlig satsing

I 2009 etablerte kommunal- og regional departementet etableringen av Nordnorsk Reiseliv A/S.  Selskapet skal gjennom internasjonal markedsføring fremme Nord Norge, og Svalbard som reisemål. Trekkplastrene skal være naturfenomen, kyst, samisk kultur og arktisk opplevelse.

I tillegg til dette gikk Nærings. og handelsdepartementet inn med 15 millioner kroner som øremerkede midler for profilering av Nord-Norge. Midlene skal gjennom Innovasjon Norge styrke nord-Norske reiselivsbedrifter i det internasjonale markedet.

Reiselivssjef Hilde Bjørkli mener Finnmarksløpet er svært viktig.

– En idrettskonkurranse på 1000 kilometer med fantastiske vinterlandskaper, sterke personligheter, fantastisk spenning rundt teten og masse folkeliv som holder nasjonen i ånde en hel uke, er både ulidelig spennende og overveldende fjernsynsvennlig, påpeker Bjørkli.

Konseptet er mer eller mindre skreddersydd for hva Nordnorsk reiseliv forsøker å formidle.

– Det beste av alt: Det kunne bare vært i Finnmark. NordNorsk Reiseliv kunne ikke ønsket seg en bedre ambassadør for det å komme til Finnmark om vinteren.