Det er høyvinter, men Gløds turister er stadig ute og sykler.

– De elsker å møte lokale fatbikere i løypa. Føle at de er med på noe sært som er helt normalt, sier Trygve Nygård.

Kos deg med noe av det feteste uten å miste figuren. Brede dekk med lavt trykk lar deg sykle på snø, og hvis du blir sliten, kan du leie sykkelen uten at hjulene skjærer nedi.

– Fatbike har blitt stort i Alta. Selv solide miljøer som på Valdres ser nordover. Alta har blitt en aldri så liten fatbikehovedstad i Norge, sier Trygve Nygård i Glød-Explorer. Årsaken er stabile og snøfylte vintre, samt våre mange hundekjørere som lager spor i skogen. Også snøscooterspor er flotte å sykle i, sier Nygård.

Positive på Jordfallet

Nygård har forsket på ulike løsninger i preparering av løyper, og har lagt ned mye tid og ressurser i den 12 kilometer lange løypa de nå tilbyr turister og andre. Han sier det kan vekke naboskepsis når en reiselivsbedrift dukker opp, men at de har blitt svært godt mottatt.

– Det er familier som har vært her på Jordfallet i mange generasjoner før vi kom hit. Klart det er naturlig å være skeptisk. Men vi har blitt utrolig godt møtt av de fastboende, og det er ingen selvfølge, sier gründeren.

Med friluftsloven fikk syklister samme tilgang til naturen som turgåere, skigåere, hundekjørere og andre. Lysløypa er mer diskutabel. Og selv om den skulle være juridisk ok, så trenger man ikke å sykle der. Ikke i Alta.

VENNLIG OG NATURNÆRT: Farta er lavere enn ved terrengsykling på barmark, noe som betyr lavere risiko for skader og mindre nedkjøling av vindpresset. Foto: Arne Hauge

Et moderne valg

– Derfor passer løypene våre perfekt for nybegynnere og barnefamilier, sier han, og smetter inn at de har fatbike til utleie for barn.

– Et artig og moderne alternativ til den klassiske dagsutflukten i skiløypa, sier han.

De fleste fatbikere ses idet de krysser lysløypene, før de kaster seg i skjul langs svingete skogsløyper etter hundespann og snøscootere. Altas solide terrengsykkelmiljø har laget egne fatbikeløyper i Øvre Alta, Sandfallet, Tverrelvdalen, Nerskogen og Bossekop.

DEKKER PÅ I ØVRE ALTA: – Alta kommune skal ha skryt for velvilje knyttet til disp for løypekjøring, og her på Jordfallet har vi blitt utrolig godt mottatt av de lokale, sier Tryge Nygård. Foto: Arne Hauge

Mer soft i USA

Det jobbes med å utvikle Alta som terrengsykkeldestinasjon. Det neste å gripe tak i, sier Nygård, er mer skilting, flere trailheads eller startpunkter, samt bedre stikultur. Som terrengsyklist er et godt forhold til naturen og andre brukere underforstått, sier han.

– Vi er veldig klar over utfordringene. Jeg har flere ganger vært i USA og syklet, og så en helt annen kultur enn her i Alta. Den var mye softere og mer vennlig. Husk at det er lov å sette ned farten og hilse. Det er ikke om å gjøre å skremme mest mulig. Vi trenger stivettregler, sier Nygård.

Fete salgstall

– Fatbike? Denne uken har vi solgt tre stykker, sier Michael Rummelhoff, selger hos Sport 1 Sykkel og Ski AS.

Michael forteller at generelt i verden er salget av fatbike i slak nedoverbakke, men at det i Alta klatres.

– Det er beskjeden fra folk i bransjen og fra leverandørene, og det merker vi selv også. Vi er god fornøyd med salget, og vil neppe se det avta med det første, sier han.

Årsaken er Altas unike løypenett og lange, stabile vintersesong, sier Michael. At fatbikeritt begynner å komme, bidrar.

– Det varierer hva fatbikes koster, hos oss ligger de på fra 12.000 til 65.000 kroner. Vi får ny teknologi hele tiden, og sykkelbransjen generelt har hatt et voldsomt driv de siste fire årene. En fire år gammel fulldempet sykkel er teknologisk på linje med å ha en 10 år gammel bil, sier han. Noe som betyr at gamle kunder kommer tilbake.

– Også syklister ønsker seg nytt og bedre. Lavere vekt, smalere krankbredde, større diameter på felg. Vi ser nye, spennende ting hele tiden både på fatbike og sykkel generelt, sier Rummelhoff.