Kommuneoverlege Olav Gunnar Ballo frykter at vi er på full fart mot en parallellsak med ambulanseflysaken. Denne gangen dreier det seg om småkommunenes sikkerhet for akuttberedskap og akseptabel responstid.

– Systemet vi har i dag, med base for legeskyssbåten i Øksfjord, gir hele denne kystregionen et tilnærmet optimalt tilbud. Ved å endre strukturen fra tre ambulansebåtbaser til én, og da med båten liggende i Hammerfest, vil responstiden i vår region dobles. Det vil svekke den totale helseberedskapen på en måte jeg på det sterkeste vil advare mot, sier Ballo.

Godt tilbud i dag

Legene i Loppa, Ballo og Paul Olav Røste, kan ikke få fullrost ambulansetilbudet som Loppa legeskyssbåter AS står for. De mener at legeskyssbåten er like viktig for området Loppa, Hasvik og Ytre Altafjord som tilgjengelig ambulansefly med base i Finnmark er for andre kommuner. Derfor går Ballo nå ut i en tidlig fase for å sikre at kommunens befolkning ikke blir tatt på senga av en omstrukturering, som han hevder vil være katastrofal.

I dag har båtambulansetjenesten i Finnmark en struktur med båt og bemannet helseteam med base i Øksfjord, Hammerfest og Måsøy. Basen i Øksfjord dekker også ytre Altafjord, hvor ambulansebåttjenesten ble avviket ved siste anbudsrunde i 2012. Basen i Øksfjord er drevet på anbud av rederiet Loppa Legeskyssbåter AS med Mats Martinsen som daglig leder og eier. Kontrakten gjelder ut 2017. En ny anbudsrunde er derfor på trappene, og konkurransen kan ifølge Loppa kommune og kommuneoverlegen bli basert på en helt ny struktur med én base i Hammerfest. I så fall blir basene i Loppa og Måsøy lagt ned.

LEVERER: Mats Martinsen og Loppa Legeskyssbåter AS sikrer rask responstid ved akutt sykdom eller skade. Foto: Altaposten

– Må si fra nå

Fra Finnmarkssykehuset er det ikke kommet noen ferske signaler på at framtidig ambulansetjeneste i denne delen av Vest-Finnmark vil bli omstrukturert fra tre til en båtambulansebase. Likevel mener kommuneoverlegen at det er det er nødvendig å mobilisere.

– Er det ikke vel tidlig å rope ulv i denne saken?

– Det er helt nødvendig at noen nå sier fra om at dette er et minimumstilbud som ikke kan rokkes ved. Vi husker alle bråket og usikkerheten rundt basen i Øksfjord ved siste anbud. I gjeldende ambulanseplan er det skissert et alternativ til dagens struktur hvor det kun blir en base i Vest-Finnmark, og da med legeskyssbåten stasjonert i Hammerfest, svarer og forklarer Ballo og legger til:

– Vi vet alle at Finnmarkssykehuset, som har ansvaret for ambulansetjenesten, jakter kostnadskutt. Erfaringene er at økonomi ofte trumfer selv godt begrunnede helsetilbud. Det vil være opp til Finnmarkssykehuset å legge denne debatten død. Det kan de enkelt gjøre ved å gå ut og si at ambulansebåtstrukturen ligger fast.

Alternativet klart

Når Loppa kommune og kommuneoverlegen slår alarm gjøres det på bakgrunn av at Finnmarkssykehuset i gjeldende ambulanseplan har skissert at man kan ende opp med kun en ambulansebåt, og da stasjonert i Hammerfest. På side 76 i planen heter det:

«Dersom de aktuelle kommunene ikke ser det som hensiktsmessig å inngå samarbeidsløsninger slik det er skissert i alternativ 2 og 3 eller at disse løsningene blir uforholdsmessig dyre for foretaket, anbefales det en løsning med en ambulansebåt med formål kun å drive ambulanse og syketransport.

Kommunen må i så tilfelle sørge for å organisere egen transport av helsepersonell til sykebesøk m.v. Helseforetaket må ved dette alternativet innhente anbud på en større båt som har kapasitet til å gå i høy sjø. Båten må da lokaliseres til Hammerfest for å gi en best mulig dekning. Det kan da inngås en interkommunal avtale om legeassistanse ved utrykning. Eller det kan være aktuelt å inngå avtale med Helseforetaket om slik legeassistanse.»

Ballo forteller til Altaposten at Loppa kommune og og Finnmarksykehuset per i dag ikke er enige om en avtale om framtidig bruk av legeskyssbåten  for frakt av helsepersonell til sykebesøk, noe som er et kommunalt ansvar.

Doblet reaksjonstid

I et notat Mats Martinsen har sendt kommuneoverlegen kommenterer han konsekvensene av strukturendringene.

«Ved en eventuell flytting vil de antageligvis forsøke seg med kun et fartøy for hele Finnmark. Dette fartøyet vil da måtte betjene et geografisk område som strekker seg fra Måsøy til Troms-grensen. Dette er et usannsynlig stort geografisk område. Og med de vær-utfordringer som eksisterer i området vil Loppa bli uten båtdekning mange av årets dager», skriver Martinsen i notatet.

Olav Gunnar Ballo er, ut fra erfaringene han har gjort som lege i Loppa,, ikke i tvil om at et forsvarlig akuttilbud for befolkningen i Loppa, Hasvik og Ytre deler av Altafjord må være basert på en base med båtambulanse i Øksfjord i kombinasjon med bilambulanse som også er lokalisert her. Store deler av kommunen er båtavhengig, og transportid til Alta med bilambulanse vil gi en helt uforsvarlig responstid.

– Vi må også ta med at vi i dag ikke har taxi i Loppa, og at veistrekket er rasutsatt, noe som kan komplisere veien til sykehus ytterligere. Med båten stasjonert i Hammerfest snakker vi om dobling av responstiden, noe som er fullstendig uakseptabelt.

– Har du konkrete eksempler på hvor viktig båtambulanse stasjonert i Øksfjord er for innbyggerne i Loppa og Hasvik?

– Systemet er basert på at det er knyttet helsefaglig personell under legenivå til båtambulansen. I tillegg følger gjerne vi som leger med båten ut til pasienten og eventuelt til sykehus. Bare i løpet av noen uker har vi hatt tre tilfeller med hjerteinfarkt. Ny moderne teknologi gjør at vi kan koble pasienten med EKG-registrering rett opp mot spesialist på sykehus under transporten, og det kan avklares hvor alvorlig tilfellene er, og om det er nødvendig for pasientene å sendes til UNN eller om Hammerfest er rett sted, forteller Ballo.

Mister arbeidsplasser

Dersom basen i Øksfjord skulle bli lagt ned forsvinner ni arbeidsplasser, flere rene helsefaglige. I tillegg anslås et tap varer og tjenester som kjøpes lokalt til å være opp mot to millioner kroner årlig. Det påpekes også et generelt tap av kompetanse i kommunen som viktig for utkantkommunen, men det viktigste vil likevel være redusert helsefaglig beredskap, noe som spesielt vil gjøre seg gjeldende for Vestre Loppa.

– Jeg frykter også at en ny situasjon uten legeskyssbåt stasjonert lokalt vil gjøre det vanskelig å rekruttere leger og helsefaglig personell, klargjør Olav Gunnar Ballo.

Anbudskonkurransen for båtambulanse er ikke klar.

Jørgen Nilsen, avdelingsleder for prehospitale tjenester i Finnmarkssykehuset, forteller at det enda er et stykke fram til at anbudskonkurransen for båtambulansetjenesten går ut.

– Kontraktsvarigheten er ut 2018, så vi har ikke startet prosessen med nytt anbud ennå, sier Nilsen til Altaposen.

Han forteller at 2017 skal brukes til å få på plass  ny ambulanseplan.

– I denne forbindelse vil det nok være naturlig å se sammenhengen med plassering av både biler og båter i Finnmark. Hvorvidt noe endres i strukturen vil bli vurdert etter høringsrunder til alle finnmarkskommunene og styrebehandling i FIN og HN, forklarer sjefen for prehospitale tjenester.

Ved siste kontraktsinngåelse i 2012 ble en rapport utarbeidet av Sintef Helse brukt som bakgrunn. Fra Loppa kommune hevdes det at denne rapporten har store båtfaglige mangler, og er lite egnet som grunnlag for å bygge en eventuelt ny struktur. Sintef-rapporen ble laget så tidlig som i 2006.

– Denne vil selvsagt danne deler av grunnlaget for videre prosess, men vi vil samtidig vurdere om det bør gjøres en ny analyse, sier Jørgen Nilsen.