Selskapet Bilinvest, som utvikler eiendommen i Bossekop, nekter imidlertid å gjøre flere endringer, og dermed blir det opp til politikerne i planutvalget å bestemme om daglig leder Rolf Pedersen skal få ta byggeplanene videre til neste nivå.

Dette er kommunens planavdeling misfornøyd med:

  • Det legges opp til et stort, industrielt preget bygningsvolum.

  • Det legges opp til fortsatt flateparkering på store arealer i nord og øst.

  • Det tilrettelegges ikke for bedre forhold for myke trafikanter.

  • Illustrasjonene viser ikke godt nok estetikken og forholdet til bebyggelsen rundt.

  • Konsekvensen for trafikken i krysset ved E6 er ikke belyst godt nok.

Store begrensninger

– Planforslaget vurderes ikke å være i samsvar med premissene som ble presentert i forespørselen fra Bilinvest, og som var lagt til grunn ved positiv vurdering av planspørsmålet. Avvikene vurderes å være av en slik karakter at prosjektet vil legge store begrensninger i mulighetene for å oppnå ønsket utvikling av Bossekop bydelssentrum som helhet gjennom den pågående områderegulering, skriver administrasjonen i saksframlegget til planutvalget.

Det er snart ett år siden Haldde arkitekter fremmet en forespørsel om oppstartsmøte. Ifølge forespørselen skulle det tilrettelegges for nye lokaler for bilforretningen, ny dagligvarebutikk og 32 leiligheter.

Positiv, men...

For å forenkle prosjektet og framskynde oppstart, har Bilinvest senere fjernet etasjene med leiligheter fra planen.

Vurderingen fra planavdelingen er at dette er et prosjekt man er svært positiv til, men at man samtidig vil stille strenge krav – fordi planområdet utgjør en tredel av sentrumskjernen i Bossekop. Tomta regnes for å være av stor allmenn betydning, og sentral for øvrig sentrumsutvikling. Kommunen har ambisiøse planer om å utvikle Bossekop til et levende bydelssentrum.

– På nåværende tidspunkt ønsker jeg ikke å kommentere saken, jeg må lese meg skikkelig opp på sakspapirene til planutvalget først, sier Rolf Pedersen til Altaposten.

Beholder parkering

Planadministrasjonen har ønsket at Bilinvest skulle vurdere muligheten for å fylle ut kvartalet helt ned til Sorenskriverveien, det vil si området som i dag er parkering for Bunnpris. I tillegg har planadministrasjonen bedt om at Bunnpris flyttes opp mot E6, for å unngå å anlegge en stor asfaltflate opp mot E6, og samtidig bryte opp det store bygningsvolumet – som fikk et svært massivt preg.

Som et kompromiss har Bilinvest valgt å gå med på flytting av Bunnpris, men på grunn av ønsket om å gjenbruke bygningsmassen som Bunnpris har i dag, er forslaget om å få bygge ned mot Sorenskriverveien avvist.

Porter mot torget

– Viktige spørsmål består ubesvart, som for eksempel hva det betyr for Bossekop som sentrumsområde at man får en lang fasade med flere verkstedsporter som henvender seg mot torgsiden og mot et areal som i flere av mulighetsstudiene hadde fått en mer parkmessig utforming, eller hva det betyr for området som helhet når en tomt med areal på om lag 1/3 av sentrumskjernen i Bossekop utvikles til ren forretningsvirksomhet med industrielt preg i utforming og størrelse, når man ønsker en større grad av funksjonsblanding og økt andel leiligheter i Bossekop sentrum, heter det i bekymringen fra planavdelingen.

Ønsker avklaring

Planadministrasjonen mottok et nytt planforslag 16. desember.

– Utover korrigering av enkelte formelle mangler ved det opprinnelige forslaget, er det ikke gjort noen endringer siden første utkast. Planadministrasjonen vurderer dermed at det er mest hensiktsmessig å fremme saken for planutvalget for en prinsippavklaring, heter det i sakspapirene til onsdagens møte.

Med seg inn i møtet får politikerne følgende advarsel fra administrasjonen:

– Dersom planutvalget velger å akseptere prosjektet som det foreligger, vil viktige premisser for utviklingen av Bossekop sentrum endres, og samtidig endres også muligheten for den ønskede utviklingen til en mer urban bydel med et større antall boliger i sentrum.