På 80-tallet var Einar Suhr superselgeren som skuflet ut over 100 nye Opel i året. I fjor var bare 1 av 871 nybiler en Opel.

– Jeg husker denne bilen godt, det er en flott modell, sier Suhr når han setter seg inn i Odd Arne Thomassens 1978-modell Opel Rekord Berlina, en påkostet modell, med velourseter, høyderegulert førersete, ekstra støydemping og tåkelys.

Thomassen har arvet den etter sin far, som kjøpte den sommeren 1979. Den går ennå.

– Det er nok en av årsakene til at Opel solgte så godt og var så populær på 70- og 80-tallet; det var gode biler. Suksessen var gode produkter og god service, mener Suhr, som solgte Opel på Alta Maskinforretning fra 1979 til han gikk over i forsikringsbransjen i 1985.

– Produktet er viktig. Den gangen hadde man et produkt i rett prisklasse for folk flest. Alle hadde råd til en Opel. I dag kjører altaværingene heller Mercedes, sier Suhr, som selv kjører Volvo XC70.

Nedslitte lokaler

Registreringsstatistikken for 2016 viser at bilbransjen klarte å toppe 2015, som igjen var et historisk godt år. Salget økte med 11 prosent til 871 nybiler. Vi ber Suhr gjette Opel-salget i 2016. Han bommer stygt.

– Jeg tipper 15-20 nye biler..

– Det ble solgt 1 Opel.

– Sier du det, ja... Det er jo helt utrolig for det som skal være et anerkjent tysk merke, mener Suhr.

Han husker tida fra 80-tallet da de hadde nedslitte lokaler i Bukta, men likevel solgte så godt at importøren sperret opp øynene. Det gikk i Ascona, Rekord og Commodore, kjente merkenavn for oss som har levd noen år.

– På 80-tallet var det Opel og Volvo det handlet om, minnes Odd Arne Thomassen, som av ren nostalgi har tatt vare på den gjenkjennbare Opel Rekord Berlinaen.

– Det var et stort øyeblikk da pappa kom hjem med den i 1979, minnes han.

Passerte 600 solgte

– Volkswagen var også store. Det var liksom Alta Motor og oss. Også solgte jo Hansens Auto og Hauans bra med Mazda og Ford, minnes Suhr.

I dag er det fortsatt Volkswagen som ligger på salgstoppen. I fjor ble det registrert 221 nye VW i Alta, flere enn noen gang. Over halvparten var varebiler til den store massen av entreprenør- og håndverkerbedrifter i byen.

– I 2015 rundet vi 500 solgte nye og brukte biler, og syntes det var veldig bra. I fjor gikk vi over 600 med god margin. Det er helt fantastisk, sier daglig leder Rolf Gunnar Pedersen på Alta Motor.

Med VW og Skoda i sortimentet solgte hans karer hver tredje nye bil i Alta i fjor.

Selgerne på Alta Motorsenter var ikke mye dårligere. Med 252 solgte nybiler fra Mercedes, Peugeot og Kia hadde de 29 prosent av markedet.

– 2016 overgikk 2015 først og fremst fordi det ble tildelt noen store kommunekontrakter, og fordi det går bra i entreprenørbransjen. Det merket vi på varebilsalget, sier Pedersen.

Mislykket comeback

Men så var det Opel, da. Der var det forsåvidt også en Rekord(!) i 2016, men den var negativ. Aldri har merket stått svakere i Alta. Den gamle traveren er i praksis utradert fra markedet. For det som var en eventyrhistorie på 80-tallet hos Ivar Iversens maskinforretning, og fortsatte pent med Autocom gjennom 90-tallet og inn i det nye årtusenet, er det nå snipp, snapp, snute.

Sven Ole Heitmann og nedlagte Hauans var de siste som så en ny Opel her i Alta. Da Hauans fusjonerte med Rønquist i Hammerfest i 2008, gjorde Opel comeback i Alta.

– Men det ble for kostbart i forhold til antall biler vi solgte, samtidig som importøren bare ønsket utstilling i Hammerfest. Vi sa derfor Opel fra oss i juni 2015, og hadde ikke aktivt salg etter det, sier Heitmann, som kjenner godt til den ene Opelen som ble solgt i fjor.

– Det var en Zafira, som jeg tok på bestilling for en kunde, forteller han.

Spår nedgang

Selv fikk Heitmann fart på Ford-salget etter konkursen i juni, og endte på 37 nybiler til slutt. Det plasserte Finnmark Motorsenter midt i kvintetten av små bilforhandlere i byen. De tre store delte 75 prosent av Alta-markedet mellom seg, mens alle de fem minste hadde mellom 3 og 6 prosent markedsandel.

Pedersen på Alta Motor spår nedgang i totalsalget i Alta i 2017.

– For vår del håper vi personbilsalget vil holde seg, men varebilsalget vil nok falle en del. Det var kunstig høyt i fjor, og mange av entreprenørene har allerede fornyet bilparken sin, analyserer Pedersen.