Odd Inge Haugan fra Alta motorsenter gjestet Radio Alta onsdag og delte da sine tips og erfaringer med det å ta vare på bilen i kulda.

For ifølge Haugan skal de ikke mer enn 5-6 minusgrader til før bilen får problemer. Det største problemet som kommer når kulda setter inn for fult er å ha et batteri som får start på bilen.

– Skal man få start bør man ha hatt en motorvarmer eller hjelpevarme. Men du kommer ingen vei uten batteri, sier Haugan.

– For batterikapasiteten halveres når vi nærmer oss 25 minusgrader, altså halv effekt.

Haugan mener også det er vanskelig å forberede seg før kulda setter inn.

– De fleste batteri fungerer fint i løpet av året, men så kommer kuldeperioden, og det er da man ser om man har et skikkelig batteri. Men forberedelser er viktig uansett.

Kjøp merke

Mange velger å gå til innkjøp av enten batteriladere eller nødstarter. Det er det i seg selv ikke noe galt med, men man bør gå for kvalitet fremfor pris, mener Haugan.

– Det er mye skit. Selv de proffe vi bruker på verkstedet kan bli for spedt innimellom. Og skal man gå rundt med en booster må man sørge for at også den er ladet hele tiden. Da skal du heller bruke pengene på å kjøpe inn et nytt batteri.

Motoroljen er ifølge Haugan også noe mange synder på.

– Folk kjøper dårlig kvalitet og kjøper olje med feil viskositet (dette indikerer oljens egenskaper ved start i lave temperaturer. red. anm.) Så selv med et kjempegodt batteri og feil olje kan motoren stoppe. Olje er spesielt viktig her oppe i nord. En tommelregel er å bruke 5w-30 olje, forteller han.

Når det kommer til måling av frostvæske anbefaler Haugan derimot folk å komme innom et verksted for å sjekke at den er riktig og tåler minusgrader.

– I verste fall fryser det i motorblokka og da setter man med skjegget i postkassa.

Bilproffens sjekkliste

  • Batteri

  • Olje og kvalitet

  • Frostvæske

Bør også sjekke

  • Spyleveske

  • Dekk(gamle dekk blir som plastikk i kulda)

  • Snøfri dørkmatte (snø som smelter skaper dugg/is på rutene)

  • Silikon på dørpakninger