Steinar Amundsen har gått inn i nok en vinter med forventninger om å selge rundt 200 nye scootere. Pluss-minus 200 er blitt regelen for Ski-Doo senteret på Kronstad, der Amundsen er ny daglig leder.

– Det viser seg hvert år at vi ender på rundt 200 nye scootere, halvparten Lynx og halvparten Ski-Doo. Markedet er temmelig stabilt, med bare små svingninger relatert til snøforhold og nyheter, sier Amundsen.

I år kom snøen i hauger et par uker før jul, og da løsnet det skikkelig. I tillegg har BRP introdusert en større og bedre motor i nye 850 E-tec, samt videreutviklet sitt REV-chassis. Det har gitt salget en boost.

– Spesielt i ungdomssegmentet er dette populære modeller. Men vår styrke er uansett bredden i utvalget, som gjør at vi treffer bredt, fra 16-åringen, via reindrifta og ungdommen til den eldre garde scooterkjørere, sier Amundsen.

– Ikke spesielt mye

I fjor var BRPs markedsandel 47% i Alta og 50% i Finnmark. De andre tre merkene deler på resten. I Altas totalmarked på 450 scootere betyr det at BRP selger 210 scootere, mens forhandlerne av Polaris, Arctic Cat og Yamaha ligger på pluss-minus 80 nye hver.

– 200 er bra og gjør Ski-Doo senteret til en av våre to, tre største forhandlere i Norge. Men 450 nye scootere  i et marked på over 20.000 mennesker med så godt løypenett og så mange hytter, er slett ikke oppsiktsvekkende. Det er på det nivået salget bør ligge. I vesle Tydal selger BRP for eksempel 30-40 scootere i året, påpeker Tor Isaksen, direktør for BRP Norway.

Litt mer spesielt er det at bruktmarkedet i Alta ikke er i nærheten like stort som nymarkedet. Det er fordi Nordlysbyen antakelig har landets mest «snobbete» scooterbrukere.

Finner kvalitet i Alta

– Bare rundt halvparten av de brukte vi får inn selges tilbake i Alta-markedet. Resten selges til andre kommuner i fylket eller sørover i landet. Alta har en ny og svært moderne scooterpark, fastslår Amundsen.

– Siden byttetakten er så rask i Alta blir det mange gode bruktscootere hos forhandlerne, og det utnytter de som bruker Finn.no til å kjøpe scooter. Det betyr ikke noe hvor i landet scooteren står, bare den er den rette. Derfor har Alta-forhandlerne et så stort marked for brukt utenfor byen, analyserer Isaksen.

Pengene sitter løst når det handler om scooter. Selv om de største maskinene koster tett under 200.000 kroner, er det de som går først. Ungdom og yngre voksne skal ha mye effekt og siste skrik av innovasjoner.

Mangler turbo

Men mens to av konkurrentene i år lanserte nye firetakts turbomaskiner som har en uoffisiell målt effekt på 204 hk, forblir totakterne uten turbo de råeste BRP-maskinene. Med 850-motoren øker de riktignok effekten med 10 hk, men det er fortsatt et stykke opp til de turbomatede maskinene, som enkelt kan få økt effekten til 270 hk. Dette er imidlertid et gråmarked, hvor effektøkningen ikke innrapporteres og i så måte utnyttes ulovlig.

– For den kundegruppa som ønsker turbo og den ekstra effekten det gir, så har ikke vi noe å tilby, ettersom BRP ikke har noe fabrikkferdig ennå. Dette er et eget segment, hvor Alta er litt spesiell. Vi ser jo at mange enten ettermonterer turbo, eller øker effekten på maskiner som allerede har turbo, men vi har valgt å sitte stille i båten siden BRP ikke har dette originalt. Vi kan ikke stille garanti på noe som egentlig ikke skal være der, sier Amundsen.