Her går det nemlig fram at fylkeskommunen ønsker kontrakt med Skaget for kun to turer daglig mellom Kongshus og Mikkelsby. Opprinnelig var meningen at ferga skulle gå fire turer, så dette har skapt ny usikkerhet. To turer tilsier at det bare er rom for persontransport og skoleskyss.  I påvente av en løsning og informasjon måtte bøndene på ny tømme flere tusen liter melk i kloakken i går.

– Forstår ingenting

Bygdelagsleder Karl Rødberg sier han ikke riktig vet hva han skal tro. Han forstår ingenting av kontraktsforslaget fylkeskommunen har tilbudt MF Skaget. Han sier rett ut at dette er en løsning som bygdelaget ikke aksepterer. Hvis det er meningen at Sjøservice skal benyttes for hjulgående transport, så må folk nesten få vite om når båten kommer og når den går.

– I går morges gikk Sjøservice klokka halv åtte fra Kongshus, men ingen vet noe om hva den gjorde her eller når det eventuelt kommer tilbake. For å si det rett ut, nå vurderer vi andre løsninger, sier Rødberg, uten å utdype nærmere.

Intensjonene annerledes

Svein Iversen, som var arkitekten bak vedtaket i fylkestinget, sier i en kommentar at vedtaket bygger på enigheten mellom fylkeskommunen og bygdelaget fra 10. november og han forventer at oppfølgingen av vedtaket skjer med bakgrunn i den enigheten.

– Har man tenkt å ha bare to turer over sundet som skoleskyss, så oppfyller ikke dette de intensjonene som lå til grunn for vedtaket, sier Iversen. Han legger til at man heller ikke må komme tilbake til det at kommunikasjon i denne saken skjer via media.

– Kanalen som ble opprettet mellom fylkeskommunen og bygdelaget forutsatte at man skulle informere direkte og aktivt, sier Iversen til slutt.

For småbiler

Odd Eilert Persen fra Frp sier det neste som må følges opp er vedtaket om småbiler på Skaget. Her er det snakk om ei plate på 2,5 meters bredde og 1,5 meters lengde som skrues fast i rampen på Skaget, slik at småbiler kan kjøre om bord og i land. Ferga settes da fast i kjettingsakser. Dette er en del av vedtaket og det skal ikke være nødvendig at folk skal ta ferge til Nyvoll eller Korsfjord og bruke hele dagen på å komme seg fram og tilbake til fastlandet. Hvis det medfører riktighet at kontraktsforslaget baserer seg på to turer daglig, så er dette ikke i tråd med fylkestingets vedtak, mener både Svein Iversen og Odd Eilert Persen.

– Misforståelse

Finnmark fylkeskommune beroliger nå og fastslår at det ikke er riktig at det kun er skoleskyssen man ser for seg å løse med Skaget.

– Det er en misforståelse som vil bli rettet opp. Det var ment å sette opp samme ruteplan som Skaget har hatt tidligere på strekningen. I tillegg er det satt opp ferge mellom Kongshus-Nyvoll/Korsfjord, opplyser Jørgen Blix i en e-post.

Håper på avtale

Fylkeskommunen ønsker fortgang i kontraktsinngåelse.

– Det er håp om at en slik avtale er på plass snart, sier assisterende samferdselssjef Jørgen Blix. Han sier at MF Skaget kun kan ta persontransport på den nye fergekaia i Kongshus.

– Biltransport, som personbiler, melkebil, renovasjon og annet på hjul tas via Nyvoll eller Korsfjorden. Dette er en midlertidig løsning for å sikre Årøya et tilbud, inntil en mer permanent løsning er på plass, forklarer Jørgen Blix på e-post.