– I år har jeg lagt litt ekstra i treningen siden jeg fikk sjansen å kjøre hele sesongen her i USA. Vi har kun fått kjørt to dager på snø, men i løpet av disse dagene fikk vi kjørt veldig mye så nå er jeg klar, sier Martin Moland som har kjæresten Malene Trosten Andersen med i Team Frattalone racing.

– Jeg har fått fantastisk hjelp av en ny fysisk trener og er i bedre form enn jeg noen gang har vært, sier Vadsø-jenta som kjører for Alta SSF når hun konkurrerer i Europa.

– Det har vært noen lange uker mens vi har ventet på snøen, og jeg skulle gjerne sett at vi fikk startet kjøretreningen tidligere, men nå er snøen endelig kommet og jeg gleder meg vilt til å komme igang, sier hun videre.

Moland stiller i klasse pro lite, klassen under den grommeste der de største profilene konkurrerer. Første runde av Amsoil championship kjøres i Duluth, Minnesota i helga.

Store premier

Scootercross er stort i nordøstlige USA. Det samme er premiepengene.

– Vi snakker vel om en førstepremie på 14.000 dollar (vel 120.000 kroner) i de fleste løpene, og da sier det seg selv at man i utgangspuntet kan gjøre gode penger om man lykkes, sier Moland før han raskt legger til.

– Men vi har ikke lov å jobbe her med det visumet vi har. Så vi mottar ingen lønn fra teamet som derimot har ordnet oss utstyr og bolig. Premiepenger er det heller ikke noe vits å fukusere på før de eventuelt dukker opp.

– Men er ikke målsettingen å vinne?

– Målsettingen er alltid å vinne, men jeg vil si meg godt fornøyd med topp-tre både i enkeltløp og sammenlagt. Og klarer man det så er vi der at vi må sjekke litt hvordan vi gjør det med de 60 prosentene av premiepengene som i utgangspunktet ikke skal bli igjen hos teamet.

Også kjæresten Malene sikter høyt.

– Jeg vil alltid vinne og det er målet også her. Jeg har derimot mange gode konkurrenter som har lagt et godt grunnlag ved å kjøre motocross, men jeg skal hente dem inn nå som snøen er kommet og vi får trent med på bane, sier hun.

Rekker VM og NM

Selv om de skal kjøre hele den amerikanske serien er det mulig å se dem i Europa denne sesongen.

– Vi kommer hjem et par uker i jula før vi drar tilbake. Men sesongen i USA avsluttes før både VM/EM, NM og Clash of Nation som er løp vi håper å stille i på senvinteren, avslutter Moland.

Til Clash of Nation i svenske Falun, som kjøres 24.-25. mars, inviteres flere av verdens beste kjørere. VM og EM kjøres i Älvsbyn i Sverige 1. april og NM går i Alta helga etter.

VM kjøres som vanlig i klasse damer og pro open, mens EM kjøres i klasse pro stock.