Mediehuset Altaposten har gjennom sommeren produsert råmateriale til filmer om Altaelva på oppdrag fra Alta laksefiskeri interessentskap (ALI) og Alta kommune. Opptakene har en åpenbart berusende effekt på folk som liker elva og som er opptatt av den. Eller som ALI-styreleder Hans Kristian Kjeldsberg sa etter urframvisningen i går.

– Jeg ble helt skjelven, så fint var det, sa han.

Smakebiter

En høyst uhøytidelig førpremiere med utvalgte scener og klipp ble i går kveld vist for inviterte. Reaksjonene var positive og mange gleder seg til de ferdige produktene skal vises for et større publikum.

Fra mediehusets side er det IT-ansvarlig Stefan Skorpen som har vært prosjektansvarlig, med Frank Halvorsen som kjentmann, båtfører og programleder og Mika Hætta som en av hoff-fotografene.

ELVEFRELSTE: Frank Halvorsen som nær sagt er vokst opp i Altaelva, var et naturlig valg for mediehuset når programskaper til serien med arbeidstittel, «Altaelva meter for meter» skulle lages. Prosjektleder for samarbeidet mellom ALI og Alta kommune har vært mediehusets IT-ansvarlig Stefan Skorpen, mens Mika Hætta har stått for mye av filmingen. Foto: Mika Hætta

Ideen er å vise fram Altaelva, fra topp til bunn. Når alt etterarbeidet er ferdig en gang på nyåret, vil ALI ha en filmsnutt fra hver av de fem sonene, hver av de tre gårdene, fra fire fosser og kortfilmer med tre ulike tema. Der heller ikke kvinnenes plass i elva er utelatt, om noen skulle tro at dette er et rent macho-prosjekt. Og ikke er det Grieg som står for musikken heller.

Måtte komme først

Programskaper og den som skal ha æren for å ha dratt i land laksefiskeprosjektet, er kommentatorpropell Frank Halvorsen.

Han fortalte før visningen om hvordan ideen ble unnfanget. Ideen om å dokumentere Altaelva meter for meter.

– Det var egentlig etter å ha sett alle disse minutt for minutt-seriene i NRK at jeg kom på ideen om å filme og beskrive elva meter for meter. Dette må vi bare gjøre før statskanalen gjør det. Når både kommunen og ALI tente på ideen, var det bare å få godkjent prosjektet hos ledelsen i Altaposten, sier Frank Halvorsen.

Som ubeskjedent nok fleipet med at dette arbeidet skulle han selv ha all ære for. Før han med nødvendig alvor understreket i hvor stor grad dokumentarfilmene hadde blitt til gjennom et utmerket samarbeid mellom alle involverte. Hvor ikke minst alle fra ALI som ble forespurt har stått på pinne for filmskaperne.

En morsom reise

Direktør Tor Sara fra Mediehuset Altaposten presenterte prosjektet for de frammøtte fra ALI, Alta kommune, Alta museum og enkelte andre.

– Dette har vært en morsom reise for oss i mediehuset som har arbeidet med prosjektet. Flere av de involverte har vært glade for å komme seg ut i frisk luft, noen har til og med blitt både våte og kalde, selv om ingen har havnet i elva. Da ALI sa de ville være med på dette og ha noe igjen for å bidra, så har vi kommet til at vi trolig vil lage mellom 15 og 25 episoder fra elva og livet ved elva under fiskeperioden. Noe på TV og noe på nett og særlig kanskje i samband med laksekorttrekningen og i perioden med fritt fiske for innbyggerne i Alta før Sankt Hans, sa direktøren, som konkluderte med at alle som var med i prosjektet hadde det hatt det artig. Men det et ikke noe som kommer av seg selv.

Mange timer opptak

For ALI skal TV-teamet til mediehuset produsere en kortfilm for hver enkelt sone i elva. Det blir skikkelig elva meter for meter, med ulike typer opptak, fra land, fra bår og fra drone.

– Vi har 5418 videofiler, visstnok 1600 gigabyte opptak fra til sammen 70 ekspedisjoner til elva, der det er 20 turer med båt, 30 timer opptak med drone, som Hans Idar Haldorsen har gjort for oss, mer enn 200 arbeidstimer i felt, 24 timer opptak med såkalt go-pro-kamera festet på båt og 62 timer opptak med bemannet kamera. Alle har gjort en stor innsats og interessant nok, er det foruten Frank, de unge hos mediehuset som har stått på med og gjennomført dette prosjektet. Som riktignok ikke er ferdig ennå, det gjenstår fargekorrigering, mer lydlegging og utvelgelse av musikk til ulike partier, sier direktør Tor Sara.

Episk natur

Hvordan beskriver man en fiskeplass?

Det er blant annet hva de små kortfilmene som Alta laksefiskeri interessentskap har bestilt skal beskrive. Elva er lang. Gyteplassene mange. Fiskeplassene enda flere. På en godværsdag kan laksen plutselig hugge til. Og det kan den gjøre i Raipas-sonen like gjerne som i Sandia, eller Sautso for den del. Flott filming fra båt, med bruk av drone og go-pro-kamera gir et innblikk i den storslåtte naturen oppetter vassdraget. Bor man i Alta tar man elva for gitt, på sett og vis. Mange tilreisende er også intervjuet, ikke hvem som helst heller, enten de heter kongen, sjokolademagnaten eller røkkekompis Gjelsten, er naturopplevelsen like mye som fisket. Eller som fiskeriminister Per Sandberg sa da han fikk se Canyon fra øverste del av Sandia. «Det gjør noe med meg, det rører meg på en spesiell måte», utbrøt han da han lot seg bergta av naturinntrykkene.

MAJESTETISK: Dette er deler av den merkevaren Alta vil bygge. Sautso og canyon er noe turistene setter pris på. Foto: Mika Hætta

Eller som Hans Majestet Kong Harald sa: Laksen var like heldig som fiskerne, så noe selvfisket laks til røyking på slottet, det ble det ikke i år....

– Viktig merkevare

Da kampen om og mot utbygging av Altavassdraget herjet som verst t på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet, visste alle i landet hvor Alta lå. Da kraftveket var på plass og det meste hadde roet seg, fortsatte folk flest i Norge å tro at Hammerfest var Finnmarks største by.

Profileringsarbeid

Næringssjefen i Alta, Jørgen Kristoffersen, sier elva i markedssammenheng kanskje er den attraksjonene som har gjort Alta mest kjent.

– Altaelva har derfor stor betydning når vi snakker om å bygge merkevaren Alta for etablerere og reiselivsgjester, sier Kristoffersen.

Alta kommune pleier hvert år kontakt med ulike selskaper som vurderer å etablere seg i Nordlysbyen og da kjøper de fiskedøgn og drar på tur med potensielle etablerere, blant annet.

Viktig

– En undersøkelse for en tid tilbake viste at båtturene på elva, var blant det som turistene satte øverst på listen over opplevelser i Alta, men nordlyset ikke nådde samme status. For oss i Alta kommune er det viktig å bruke penger på å bygge merkevaren –  og det er også en av grunnene til at vi er med ALI i satsingen på dokumentarfilm, sier næringssjefen.