– De går oss rett i næringa og vi mister både kjøring og inntekt, sier formann i Alta Taxi, Geir Andersen, til Altaposten.

Denne saken har blitt korrigert 10.11.2016

De hvite ambulansene brukes til det som kalles  «grønne turer» og i mange tilfeller rene transportoppdrag hvor liv og helse ikke står i fare. De hvite ambulansene er også noe enklere utstyrt enn de gule utrykningskjøretøyene.

Presset næring

Altaposten blir forklart at Alta Taxi har dekket bra opp med løyver, og har i dag 20 biler som står klare til å betjene folk som skal fra A til B. Samtidig merkes det godt at Finnmarkssykehuset nå tar de fleste transportoppdragene selv, også de som fint kunne gått med taxi. Oppdrag som transport fra Talvik og Rafsbotn til fysikalsk behandling i Alta trekkes frem som eksempel.

Nestleder i Alta Taxi, Tor Helge Danielsen, forklarer at i avtalen med Finnmarkssykehuset/Pasientreiser heter det det at det er pasienter med særlig behov og/eller som må ligge under transport som skal sendes med de spesialbygde hvite ambulansene. Det er denne definisjonen Alta Taxi mener tøyes litt for langt.

– De gikk ut med denne definisjonen også i media, men slik vi opplever det så sender de også pasienter som ikke har behov for å ligge med sykebilen, sier Danielsen.

– Vi merker det veldig godt at de tar «våre» oppdrag. Tenker du deg at bilen som ble satt inn i januar har kjørt flere tusen kilometer, så burde det være et enkelt regnestykke, legger han til.

Frykter for mindre steder

Danielsen sier at de enn så lenge er godt stilte i Alta, da de får en del oppdrag fra blant annet transport til og fra flyplassen. Men det er de mindre stedene i Finnmark næringa frykter har fått unødvendig konkurranse.

– Vi merker det veldig godt her også, men ser man til mindre plasser, som Lakselv, merker de det enda mer. Der er det nesten krise, fordi de opererer med kun 4-5 biler, sier han.

Formann i Alta Taxi, Geir Andersen,  presiserer at møtet Alta taxi skal ha 21. november  er et internt møte og ikke et for Finnmark Taxi, slik det først ble omtalt.

– Møtet handler ikke om de hvite ambulansene. Det er heller ikke slik at Pasientreiser stjeler våre turer, sier Andersen til Altaposten.

Gjør det de mener er best for pasientene

Klinikksjef for prehospitale tjenester ved Finnmarkssykehuset, Jørgen Nilsen, kjenner seg ikke igjen i «anklagene» til Alta Taxi om at de tar de beste turene selv.

Klinikksjef for prehospitale tjenester ved Finnmarkssykehuset, Jørgen Nilsen Foto: Finnmarkssykehuset

– Intensjonen med de hvite bilene, og det som vi har sagt hele tiden, også til taxinæringen, er at vi ønsker å ta transporten av pasienter som har behov for tilrettelagt transport på medisinsk grunnlag, men ikke er i behov av ambulanse. Og det er det vi gjør i dag. Det gjør at vi kan spare ambulansekilometer og bevare beredskapen ute i kommunene, sier Nilsen.

Klinikksjefen understreker at deres oppgave er å drive transport av pasienter som har behov for drosje med seng, noe Finnmark Taxi ikke tilbyr i dag.

Nilsen framholder at pengene brukes uansett hvilket alternativ en pasient blir sendt med, men legger ikke skjul på at det kan være noen kroner å spare ved å sende pasienter med de hvite ambulansene.

– Vi mener at vi kan ha lavere kostnad, spesielt hvis vi kan spare ambulansekilometer. En ambulanse koster mye, mye mer enn ei drosje og en hvit bil, sier han.