Planleggerne slår fast at ansatte i sentrum ikke kan påregne ha få parkeringsplass nær arbeidsplassen. Dermed kan halve arbeidsstyrken glemme bilen når de skal på  jobb når Alta Nærsykehus og Alta Omsorgssenter står ferdig rundt 2020. Da må ansatte enten ta bussen, gå, sykle eller innfinne seg med å betale dyrt for en parkeringsplass i et parkeringshus 400 til 800 meter unna arbeidsplassen.

Slår alarm

De ansatte ved Alta helsesenter, kommunalt og fylkeskommunalt ansatte samt Finnmarkssykehuset i Alta har avgitt en felles høringsuttalelse på  detaljregulering for nærsykehus og omsorgssenter. I høringsuttalelsen er  hovedfokus framtidig parkeringssituasjon for ansatte, brukere og pårørende.

«De forslagene som foreligger pr i dag vil skape «storbyproblemer» i forhold til parkering. Dette kan man lett unngå ved god planlegging», skriver de ansatte og fremmer et hovedkrav om at  samlet parkeringsbehov oppjusteres med 200 plasser fra 513 til 710.

I høringen slår de ansatte fast at parkeringsbehovet for tjenestebiler, inkludert privatbiler brukt i tjenesten, samt for pasienter, beboere  (omsorgsboliger), pårørende og besøkende er for lavt beregnet. Størst misforhold er det mellom beregnet og faktisk behov for parkeringsplass til ansatte.

– Ikke storbyproblem

I innspillet fra de helseansatte reagerer man på at Alta behandles som en storby når behovet anslås.

«Videre stiller vi oss undrende til at man bruker en bilandel på 65 prosent som i en storby som Bergen. Bergen har betydelige trafikale «storby-problemer» som Alta ikke har. Videre har Bergen et godt utbygd kollektivtilbud og antallet vinterdager er svært forskjellig i de to byene», heter det fra de ansatte.

«Planforslaget fraviker kommuneplanens krav til 80 prosent ansattparkering og reduserer denne til 40 prosent per årsverk av hensyn til at mange jobber skift. Vi er uenige i en slik reduksjon. De langt fleste vil jobbe på dagtid. Dette gjelder også turnusvirksomhetene som er høyere bemannet på dagtid. Et kritisk punkt er vaktskifte på ettermiddager fra kl. 14.00-16.00, hvor det vil oppstå samtidighetskonflikter.»

Ekstra parkeringskjeller?

Strifeldt og Eklöf medgir at utviklingen av Alta sentrum gir planleggerne betydelig utfordring i forhold til å skape gode trafikale og parkeringsløsninger. De er imidlertid klar på at løsningen ikke er overflateparkering. Det er de ansatte ikke uenige i, og kommer med et konkret forslag:

«Under henvisning til reguleringsbestemmelsene foreslås å bygge ny offentlig parkering med en ekstra kjelleretasje under det nye omsorgssenteret. Isolert sett er kjellerparkering dyrt, men når man likevel skal grave ut og fundamentere for omsorgssenteret, vil det være kostnadsbesparende å gjøre dette nå. Denne sjansen kommer ikke tilbake. Drift og finansiering kan løses på ulike måter.»

Finner løsninger

På planavdelinga er det ingen panikk over bildet som tegner seg. Heller ikke for de akutte parkeringsproblemene som vil melde seg under byggeperioden for nærsykehus og omsorgssenter. Da vil parkeringsareal forsvinne.

– Glem ikke at vi er midt i en prosess, og at det ikke ligger noen ferdig løsning. Vi skal lytte nøye til alle de de høringsinnspill som nå kommer for å finne både kortsiktige og langsiktige løsninger.  Blant annet ser vi på en midlertidig løsning for parkeringsplassen vest for dagens tannklinikk på helsesenteret. I byggeperioden kan en utvidelse her ta vekk noe av presset, påpeker den fagansvarlige for arealplanen, Hallgeir Strifeldt.