Planen til Bollo hytteforening er at fem parallelle bygg i Detsika skal kunne huse opp mot 120 scootere og sleder.

Men det er på svært lang sikt.

Den største bøygen kommer først; å få finansiering til grunnarbeid, støping og bygging av det første garasjebygget med tilhørende parkering.

Fikk disp til garasjene

– Nå har vi fått tillatelsen vi trenger for å kunne ta prosjektet ett steg videre. Vi skal bruke vinteren på å regne på økonomien i prosjektet. En gang neste år håper vi å kunne presentere tall på hvor mye hver enkelt andelseier må betale, sier Erlend Lillemoen, leder i Bollo hytteforening.

HELÅRSLAGRING: Med egen garasje der scooterløypa til hytta starter, har man en tørr og god plass for lagring av scooter og utstyr hele året. Bildet viser scootergarasjer i Umbukta i Nordland. Foto: Umbukta scooterforening

Alta kommune har gitt dispensasjon fra arealformålet i reguleringsplanen for området, noe som betyr at området i skogen øst for parkeringsplassen i Detsika kan brukes til garasjebygninger og parkering, etter modell av det som er gjort andre steder i landet, for eksempel i Umbukta i Nordland (se bilde).

– 25 hytteeiere har meldt sin interesse, så får vi se hvor mange av dem vi får med oss når den endelige kostnaden kommer på bordet, sier Lillemoen.

Første byggetrinn vil ha 24 «boder».

Containere

Utgangspunktet for at hytteforeningen har satt i gang dette prosjektet er de slitsomme parkeringsforholdene i Detsika, der parkeringsplassene er kraftig  underdimensjonert i perioder på våren, og spesielt i tiden rundt påske. Da må besøkende og hyttefolk jakte plass til bil og henger.

– I dag etableres det individuelle containerløsninger rundt omkring i området – noe ingen ønsker. Vi ser for oss at transporten av scootere opp og ned til hyttefeltet og behovet for å parkere tilhengere, reduseres betraktelig med et slikt modulbasert anlegg, påpeker Lillemoen.

Scooter pluss litt til

Som skissen hytteforeningen har laget viser, vil hvert garasjebygg være sju meter bredt og 36 meter langt. Hver andelseier vil få 1,5 meter av lengden til disposisjon, slik at det samlet blir 24 garasjeplasser i samme bygning.

– Vi ser for oss at to og to deler èn port og at de doble rommene deles av med vegger. Er det uaktuelt å dele på ett rom, vil det nok bli mulighet for å dele av og sette inn en mindre port for bare sitt eget rom, men det blir dyrere, skisserer Lillemoen.

Med sju meters dybde på rommet er det mulig å kjøre scooter og slede rett inn og i tillegg ha litt plass til overs innerst til å lagre annet utstyr.

En ekstragevinst er at man som eier av en slik garasje også sikrer seg sommerlagring av utstyret.

Bytte ut hengeren?

Det blir støpt gulv under hele garasjen, som igjen vil være en enkel trebygning. Men selv om dette gjøres på enkleste og billigste vis, vil prisen kunne komme opp i 40.000-50.000 kroner pr enhet. Lillemoen tror likevel at det fins interesse.

SNART BYGGEKLAR: Hytteformann Erlend Lillemoen er klar for å bytte ut kjøring med kapellhenger med fast lagring av utstyr i Detsika. Foto: Rune Østlyngen

– En kapellhenger koster 65.000. Med scootergarasje kan man enten la være å kjøpe en slik henger, eller selge den man har. Men jeg vil ikke ha noen formening om sluttprisen før vi har fått inn priser på grunnarbeid og bygging, sier Lillemoen.

Andre steder i landet er det scooterforeninger som står som eiere av slike anlegg, men i Detsika ønsker hytteforeningen å få stiftet et sameie som man kjøper seg inn i, og som håndterer fellesutgifter til strøm og brøyting.

– Vi håper å få prosjektet klart i løpet av vinteren slik at den første av i alt fem garasjer kan bygges før neste vinter, sier Lillemoen.

  •  Hytteforeningen tenker på en lignende løsning i Romsdal etter hvert, men da på privat grunn.