Motettkoret følger opp suksessen fra Johannespasjonen som de fremførte i vår. Denne gang tar de fatt på et av Haydens seineste mesterverk, supplert med Händel, Vivaldi og Reger.

– Fire gode

Dirigent Per Andersson er svært fornøyd med hva de skal synge under konserten som heter Klassisk november.

– Vi skal fremføre de beste og største stykkene som er skrevet for kor og orkester, det være seg for eksempel Haydens storverk som er messe i d-moll. Denne gang har vi også lyktes godt med å få med en solid tropp av solister, sier Andersson som peker på solistene Mathias Gillebo, Hege Sofie Nilsen,  Sunniva Eliassen og Antti Nissilä.

– Mathias Gillebo ga en dramatisk tolkning av evangelisten i Johannespasjonen og han ville gjerne komme tilbake. Vi er også svært fornøyd med at mezzosopranen Sunniva Eliassen endelig kunne synge med oss, samt Hege Sofie Nilsen som denne gang har den mest omfattende oppgaven i konsertens hovedverk som er Josef Haydns såkalte Nelsonmessen. Disse tre suppleres av bassen Antti Nissilä fra Hammerfest, som vi også husker fra framføringen av Johannespasjonen, sier Andersson.

Lokale støttespillere og nye korsangere

Orkesteret denne gang vil bestå av flere lokale forsterkninger.

– 15 klassiske musikere som vil bestå av musikkskoleelever – som nå studerer musikk, lærere i kulturskolene som blir supplert av Ensemble Noor, skal kle opp musikken rundt koret og solistene. Til både Händel og Haydns musikk trengs pauker og trompeter, og vi garanterer et slagkraftig uttrykk, påpeker Andersson.

Hovedverket denne gangen er en av Haydns seine messer, komponert i 1798 under inntrykk av napoleonskrigene. – Verket er underholdende med vakre melodier, selv om det åpner i d-moll. Vi vil også markere at det er hundre år siden en av seinromantikkens mestere, Max Reger, døde. Koret har fått flere nye yngre medlemmer, som blir med på sin første «ordentlige» konsert som går av stabelen 10.november, minner han om.