Illustrasjonene du ser her er Hammerfest kommunes egne fotomontasjer og viser en moderne flyplass hvor blant annet store SAS-maskiner kommer inn for landing eller står oppstilt utenfor en stor og moderne passasjerterminal. Beskrivelsen av Nye Hammerfest Lufthavn er hentet fra saksdokumenter og reguleringsplan vedtatt av et enstemmig bystyre i Hammerfest. Nye Hammerfest Lufthavn vil bli en konkurrent til stamflyplassene i Alta og Banak uavhengig av om den blir realisert med alternativet 1770 eller 2220 meter lang asfaltert rullebane. Alternativene vil når banelengde er justert for sikkerhetssonene ha en godkjent banelengde på 1550 og 2000 meter.

Sjokkerte fylkesutvalget

Nye Hammerfest Lufthavn er ingen ny oppfinnelse. Hammerfest kommune har sammen med Kvalsund kommune utredet ulike alternativer helt siden tidlig på 2000-tallet. I juni 2009 møtte Torbjørn Næss i flyplassutvalget og daværende ordfører i Hammerfest, Snorre Sundquist, fylkesutvalget. Orienteringen de ga fylkesutvalget om flyplassplanene sjokkerte flere av medlemmene.

– Jeg må ærlig innrømme at det vi ble presentert var noe helt annet enn den kortbaneflyplassen det tidligere var bedt om støtte til. Derfor var både jeg og fylkesordfører Runar Sjåstad helt klar på at Hammerfest kommune burde gå vekk fra planene om en flyplass for å ta ned store fly og heller satse på regional kortbaneflyplass, sier Simensen til Altaposten.

MODERNE TERMINAL: Terminalen skal ha en kapasitet for 485 personer i dimensjonerende time (PDT) og er planlagt med rundt4.900 kvm brutto areal, hvorav ca. 3.400 kvm vil være publikumsarealer. Det er lagt opp til både innland- og utenlandstrafikk med store fly. Terminalbygningen er dimensjonert for et årlig passasjertall på 250 000. Foto: Asplan Viak

I orienteringen til fylkesutvalget ble det slått fast at alternativet med 1199 meter rullebane, som Avinor hadde anbefalt, ikke var utredet. Næss slo fast at årsaken var så enkel; alternativet var ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt. For å gi lønnsomhet viste utredninger at rullebanen måtte økes til 2000 meter, slik at store fly kunne tas ned. Det ble pekt på at beregnet framtidig passasjerlekkasje på 80.000 over Alta Lufthavn kun kunne tettes dersom flyplassen kunne trafikkeres med store fly, og dermed lang rullebane.

Godkjent plan

Reaksjonene var sterke etter møtet med fylkespolitikerne i juni 2009. Seansen ble da også etterfulgt av en lengre periode med «brannslukning». Nå het det at den nye flyplassen ikke skulle ha særlig større kapasitet og rullebanelengde enn dagens Hammerfest Lufthavn,  som har en godkjent rullebane på 890 meter. Flyplassen skulle under ingen omstendigheter være i konkurranse med stamflyplassene i Alta og  Banak/Lakselv.

I 2013 var Asplan Viak ferdig med en reguleringsplan med konsekvensutredning for Nye Hammerfest Lufthavn på Grøtnes. Den blir godkjent av et enstemmig bystyre i Hammerfest i 2014. I planen opereres det med to alternative størrelser. Minste rullebanelengde på 1550 meter og største på 2000 meter. Begge alternative har imidlertid 220 meter lengre asfaltert rullebane enn det som er godkjent, det vil si 1770 og 2220 meter. Asfaltert rullebane skal være 45 meter bred for begge alternativene, noe som gjør det enklere å utvide til det lengste alternativet om det korteste blir valgt.

Garanti

Avinor gikk i startfasen av planarbeidet for ny lufthavn i Hammerfest offentlig ut og garanterte at et ny lufthavn i Hammerfest ikke skulle bygges ut slik at den kom i konkurranse med stamflyplassene. Fra Avinor var garantien; «ikke en meter over 1199 meter rullebanelengde». Per i dag utreder Avinor de operative forholdene for en storflyplass basert på Hammerfests kommunes plan.

I utredningen fra Asplan Viak gjøres det klart at en godkjent rullebane på 1550 meter vil gi muligheter for å trafikkere Nye Hammerfest lufthavn med fly med 90 seter, og at alternativ to vil kunne «håndtere» fly med 150 seter.

Hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken (Ap) hevder politikerne ikke har blitt informert om at hva som ligger i flyplassplanene i Hammerfest.

UAKTUELT: Hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken sier at Hammerfest kommune ikke vil få fylkeskommunens støtte til en storflyplass, og at det hele tiden har vært en intensjon at rullebanen ikke skal være lengre enn 1199 meter. Foto: Rita Heitmann

– Det du beskriver er en flyplass for store fly som vil være i direkte konkurranse med stamflyplassene i fylket. Det er bred politisk enighet om å styrke stamflyplassene. Det er derfor uaktuelt og stikk i strid med samferdselspolitikken til Finnmark fylke å gi støtte til en ny flyplass i Hammerfest som er noe annet enn en regional flyplass med maksimal rullebanelengde 1199 meter. Det er det Hammerfest kommune har sagt er intensjonen, og noe vi som regionalpolitisk myndighet har forholdt oss til, sier Geir Ove Bakken.

– Må stoppes

Kåre Simensen var i 2009 tilstede i fylkesutvalget og ble orientert om flyplassplanene. Sammen med fylkesordfører Runar Sjåstad ga Simensen klar tilbakemelding til Hammerfest, at støtte fra resten av Finnmark ville avhenge av at planene ble nedskalert til en regional flyplass for mindre fly.

– Når jeg nå hører hva samferdselsråd Geir Ove Bakken uttaler i dag, er det bare å slå fast at han har min hele og fulle støtte. Hammerfest må respektere fylkestingets vedtak og intensjon om å verne om stamflyplassene i Finnmark. Da kan vi ikke bruke fellesskapets midler til å konkurrere ut det tilbudet som gir Finnmark direkteruter til Oslo, sier Simensen og legger til:

– Dette kommer på toppen av at vi aksepterer at navet for regionale flyruter er flyttet fra Alta til Tromsø, og at det er en betydelig passasjerlekkasje over Hammerfest Lufthavn direkte til Tromsø. Vi kan ikke akseptere at dette fortsetter og jeg forventer en mobilisering bak kravet om å tilbakeføre navet til Finnmark.

  • Altaposten har henvendt seg til ordfører Alf E. Jakobsen for en kommentar til flyplassplanene. Han har ikke besvart vår henvendelse. Det har varaordfører Marianne Sivertsen Næss som vil komme tilbake med svar på våre spørsmål og kommentar.