Vest-Finnmark jeger- og fiskerforening mener det er merkelige steder å dumpe mulig forurenset avfall.

– Tenk om vi hadde gjort det samme, og kjørt masser herfra og dumpet dem ved Altaelva. Da skulle det nok blitt skriverier, sier Knut Altmann, nestleder i Vest-Finnmark JFF. Han sier foreningen innmeldte saken til Kvalsund kommune mandag denne uken.

– Vi mistenker at leira er forurenset etter oppdrettsaktivitet, og at den burde vært behandlet som spesialavfall. Kvalsund kommune var ikke orientert, og rådmannen ble sjokkert, forteller Altmann.

LUGUBER LEIRE: – Ulovlig dumping av spesialavfall, sier nestleder i Vest-Finnmark Jeger- og Fiskerforening, Knut Altmann. Foto: Arkivfoto

Spørsmålene står nå i kø, etter at masser fra kaibygging i Altafjorden har dukket opp på to steder i området Skaidi. Det ene like ved Repparfjordelva og det andre like ved Skaidielva. Senest tirsdag denne uken ble lastebil observert mens leire ble fylt i med gravemaskin ved Mikkelsby, og kursen satt i retning Sennalandet.

Sive ut

Politikere er også koblet på.

– Er dette forsvarlige steder å deponere masser, og kan de inneholde farlige stoffer, undrer venstrepolitiker Trine Noodt, som sier hun ble kontaktet av Vest-Finnmark JFF i saken. Også hun anser leiren som spesialavfall.

– Jeg er urolig for at forurensning kan sive ut i vassdraget, og er interessert i å vite om dette er godkjente deponisteder, og i tilfelle hvem som har gitt tillatelsen, sier Noodt.

Massene kommer fra mudring i forbindelse med bygging av ny kai ved Mikkelsby, fergeleiet ut til Årøya, hvor det har vært og er mye lakseoppdrett. Også på Årøysiden, ved Kongshus, skal kaia bygges ny.

– Her har det vært ekstremt mye oppdrett, blant annet med lakseslakteri, sier Altamann, som sier at oppdrett betyr bruk av ulike kjemikalier, antibiotika og avlusningsmidler, men også andre typer avfall som kan bli gravd opp.

Kritisk område

Trine Noodt sier hun har drøftet saken med Jon-Håvar Haukland, virksomhetsleder for Miljø, park og idrett i Alta kommune, som skal ha sagt at Alta kommune har lite med disponeringen av disse massene å gjøre.

– Hans bekymring var først og fremst deponeringsstedet, i forhold til førevarprinsippet og naturmangfoldsloven, sier Noodt.

Altmann sier at dumpestedene er svært kritiske. Det ene ligger like etter Repparfjord-brua når man kommer fra Hammerfest mot Skaidi, i det Altamann omtaler som et våtområde om våren, fordi både flo og flom presser seg ut i grunnen. Mulige farlige stoffer og sjøsalt kan da bli vasket ut og havne i den vernede elva i den nasjonale laksefjorden, sier han. Det andre stedet ligger nært brua over den lakseførende Skaidielva, like etter Skaidi i retning Alta. Grustaket som er fylt ligger om lag 150 meter unna elva, anslår han.

– Jeg spør om man her har tatt seg den frekkhet og kjørt oppdrettssedimenter over Sennalandet og dumpet dem her? sier Altmann.

Ukjent med saken

Massene er dumpet på et veiprosjekt som i likhet med Mikkelsby-kaia er fylkeskommunalt. De har bevilget 33,6 millioner kroner til fergeleiene på strekningen Mikkelsby-Kongshus. Geir Ove Bakken (Ap) er fylkesråd for samferdsel, og hadde tirsdag liten anledning til å straks undersøke saken.

–  Men jeg kan ikke tenke meg at dette er gjort uten tillatelse, sa Bakken til Altaposten.

Samferdselsjef for fylket, Per Bjørn Holm-Varsi, sier til Altaposten at han er ukjent med saken og hvordan massene har blitt disponert.

Fylkesmannen i Finnmark ga tillatelse til mudring den 9. november 2015, og skrev i sitt vedtak: «Løsmasser og sprengstein kan disponeres til utfyllingsformål ved bygging av kaianleggene.» Dette betyr at deponering kun kan skje innenfor definert område Mikkelsby og Kongshus.

– Bunnsedimenter fra områder med oppdrett er mange ganger diskutert og kjent som spesialavfall. Dette er alvorlig, sier Altmann.

– Massene fjernes

I Kvalsund er rådmannen forbauset over framferden til Statens vegvesen, men også glad for at de har lovet full stopp, samt opprydding.

Rådmann Gunnar Lillebo sier han vil spare ordet «forbannet» til en annen gang, og nøyer seg med å være dypt undrende til hvordan vegetaten har opptrådt.

– Jeg ble kjent med saken mandag, og tok affære tirsdag. Vi har gitt pålegg om umiddelbar stans, med frist til torsdag denne uken med å legge fram dokumentasjon på innholdet i de avlagte bunnsedimentene.

Ut i fra kommunens standpunkter i saken, sier Lillebo, så fant Statens vegvesen heller ut at de vil stanse dumpingen, samt fjerne det som er dumpet. Det er Lillebo glad for.

– Det er vi tilfredse med, men ser likevel på dette med svært alvorlige øyne, sier rådmannen, som under befaring mandag kveld sammen med en lokalpolitiker pluss teknisk sjef, fastslo at det har skjedd totalt utenfor kommunens kontroll.

Vekk med dem

Tirsdagen gikk med til å finne ut hvem som har gitt tillatelsen, og Lillebo fikk da vite at Statens vegvesen har gitt aksept for denne disponeringen av bunnsedimenter. I det som framstår som en slags begrunnelse, sier Lillebo at vegvesenet sa at det var «samme entreprenør begge steder.»

– Hvor massene nå går, det vet jeg ikke. Men de går ut av kommunen vår, og det er jeg tilfreds med, sier rådmannen.

Det blir derfor opp til Fylkesmannen å komme med eventuelle etterspill i saken, men saksbehandler Vigdis Johnsen, hun er senioringeniør på miljøvern hos Fylkesmannen i Finnmark, hadde onsdag før deadline ikke besvart Altapostens henvendelse.

Opgård sa stopp

– Ring til byggeleder Oddbjørn Opgård, sier mannen som rådmann Lillebo snakket med. Og Opgård er ikke like klar som kollegaen på at skylden tilhører Statens vegvesen.

–  Jeg satte øyeblikkelig stopp da jeg hørte om saken, men kan ikke si at vi tar på oss ansvaret. Vi vet for lite ennå, og må først finne ut av hva som har skjedd, sier byggelederen. Han sier det er Tecto AS som er hovedentreprenør for de to ferjeleiene, og at Anlegg Nord AS kjører på oppdrag for dem.

– Hvilken avtale de har seg i mellom vet jeg ikke, sier Opgård.

  • Daglig leder Kenneth Strifeldt i Tecto AS hadde onsdag formiddag ikke besvart vår henvendelse.