Mamma Susanne Elisabeth Siri kjøpte ny, dyr og knallrosa Bjørn Borg-koffert til Inger Lisbeth Siri, og trodde den skulle vare litt lenger enn til første reise. Da kofferten ble ødelagt under transport mellom Oslo og Alta, fikk hun erstattet den fine kofferten. Men Norwegian tilbød en billig variant, et valg mellom en sort eller rød koffert. Susanne mener det var en billigere koffert.

– Det er slett ikke bra nok. Kofferten var jo helt ny og mye dyrere enn den jeg fikk som erstatning. Dessuten hadde jeg ikke lyst på rød eller svart koffert. Jeg ville jo ha en som var lik den vi hadde fått i gave, sier Susanne.

Siste strekning

Det var sist fredag Inger Lisbeth og kjæresten kom hjem fra syden. De hadde noen timers ventetid i Oslo før de dro videre til Alta. Susanne vet at ødeleggelsen skjedde på den siste strekningen.

– Vi var jo i Oslo i fem timer, og trillet rundt på koffertene. Da var de helt i orden. Så blir begge knust på den siste strekningen hjem til Alta, sier hun oppgitt.

Vel hjemme i Alta kommer begge koffertene ødelagt ut på bagasjebåndet. Hjulet på Ingers nye koffert er knust. Hun lurer på hva det er som gjør at koffertene får så hard medfart. Hennes mammas også, for noen uker siden. Hennes koffert var ødelagt da de ankom Tromsø og hun fikk en ny koffert i butikken «Morris», av samme billigvariant.

– For mamma og kjæresten gjorde det ikke så mye, for de hadde ikke så fin koffert. Men for meg var det ganske ille å få den nye kofferten ødelagt og erstattet med en helt annen, sier Inger Lisbeth.

Skulle være solid

Bjørn Borg-kofferten har en verdi på 3.000 kroner.

– Den skulle være veldig solid, selv om man nok betaler en del for merket, sier Susanne.

– Jeg fikk ikke engang beholde den ødelagte kofferten, legger datteren til.

Inger sier hun aldri fikk tilbud om å levere skademeldingsskjema for å få gjort opp for kofferten i ettertid. Om hun hadde skjønt at det var mulig, ville hun mest sannsynlig gjort det. Nå er gaven fra mamma borte.

– Jeg synes det er ganske så irriterende. Det vil jo si at skal du kjøpe koffert, så lønner det seg ikke å kjøpe en til mer enn 1.000 kroner. For ødelegger de den, får du ikke erstattet den, sier hun.

Norwegian beklager

Norwegian avviser at de har flere koffert-ødeleggelser i Alta enn andre steder.

Norwegian er rask med å beklage det Inger Lisbeth har opplevd.

– Det er sjelden bagasje blir skadet, men iblant kan det dessverre skje. Vi beklager at Susanne Elisabeths koffert ble skadet, og det ekstraarbeidet det har medført for henne, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson hos Norwegian.

Hun opplyser at Norwegian tranporterte 26 millioner passasjerer i 2015, og bare et fåtall av dem har fått skadet bagasjen.

– Alta er ikke en spesielt utsatt flyplass når det gjelder bagasjeskader, så at både Inger Lisbeth og kjæresten hennes ble utsatt for bagasjeskade, må vi bare beklage, sier hun.

Skaden blir vurdert

Jacobsson sier enhver skade blir vurdert ut fra hvilken type skade bagasjen er utsatt for.

– Kan det tilbys ny koffert på flyplassen, kan den repareres eller blir det gitt erstatning for det bagasjen var verdt på skadetidspunktet, eksemplifiserer hun.

– Inger Lisbeth sier hun ikke ble tilbudt et slikt skjema. Kan hun fortsatt ta kontakt med Norwegian for å se om det går an å gjøre noe?

– Det kan hun, sier Jacobsson.

 Fikk skaderapport

– Da Susanne Elisabeth meldte skaden på flyplassen fikk hun utdelt en skaderapport. Den kunne hun tatt med seg sammen med den ødelagte kofferten til en forhandler og sjekket om det gikk an å reparere. Om det ikke er mulig, vil ny koffert bli tilbudt, sier hun.

– Norwegian anbefaler våre reisende å bruke solide reisevesker. Dessverre er det mange kofferter som ikke passer for flyreiser, sier Holmbergh Jacobsson.