Jan Kyrre Olsen, en av eierne i fergerederiet Altafjord Oppdrett som eier ferga Skaget, sier selskapet vurderer å anmelde påstandene som fylkesadministrasjonen kom med i fylkesutvalgets siste møte, om at ferga er synkeferdig og at fergeleiene er opprustet.

– Dette er svært skadelig for oss, ikke minst dersom vi skal selge ferga om den ikke får seile Mikkelsby-Kongshus lengre, sier Olsen.

– Ferga var på slipp i forrige uke og fikk ingen pålegg fra Skipskontrollen. Skipperen vår fikk derimot beskjed om at ferga var i veldig god stand, sier Jan Kyrre Olsen.

Samferdselssjefen tilbakeviser begrepsbruken.

– Administrasjonen har ikke sagt at MF Skaget er "synkeferdig". Det som ble sagt er at dersom MF Skaget skal benyttes i sambandet må det gjøres en vurdering på om det er mulig. Da med tanke på krav til universell utforming, alderskrav og hastighet på fartøy, sier assisterende samferdselssjef Jørgen Blix til Altaposten.

Endringer fordel Boreal

Jan Kyrre Olsen reagerer på svaret, fordi han mener anbudsgrunnlaget ble endret et par-tre ganger og at anbudet fra Barents Nord, som Skaget var en del av, derfor ble forkastet selv om det var betydelig billigere.

– Det ble heller ikke gitt muligheter for tilsvar, mens det i etterkant kom store endringer i kriteriene for å tilpasse seg til Boreals båt, blant annet kan nevnes dette om full gjennomkjøring, krav til dekkslast og annet, sier Olsen.

– Oppfyller MS Årøy alle kravene som ble stilt i anbudsrunden?

– MS Årøy oppfyller kravene til universell utforming, sier Blix.

Gjennomfører politiske vedtak

Altaposten har stilt Blix en rekke spørsmål rundt byggingen av nye fergeleier på Årøysambandet, og vrakingen av ferga Skaget. Spørsmålene er stilt blant annet med bakgrunn i om det er aktuelt å bryte kontrakten om bygging av nye fergeleier, dersom fylkestinget i oktober omgjør sitt vedtak.

– Det er gjort et politisk vedtak om å bygge nye kaier, det forholder administrasjonen seg til, skriver Blix i en epost til avisa.

På spørsmål om hvor mye det vil koste å avbryte kontrakten for byggingen av fergeleiene og for Boreals kontrakt på sambandet med ny hurtigbåt, svarer Blix:

– Å angi beløp vil være antagelser. Da det avhenger av hva kontraktspart krever av en eventuell erstatning ved brudd på avtaler.

Blix har ikke svart på hvilke juridiske konsekvenser en oppsigelse vil ha.

– Administrasjonen vil komme med en uttalelse på status på byggingen av nye kaier og andre forhold knyttet til Årøyasambandet til politisk behandling, skriver Blix i eposten.

Fergeleiene garantert i 40 år

Altaposten har forsøkt å få vite hva Statens vegvesen har gjort av undersøkelser på fergepontongene på Årøya og Mikkelsby, som tilsier at fergeleiene må skiftes ut, men har ikke lykkes.

Olsen i Skaget-rederiet medgir at pontongene til fergekaia er rustne, og kunne hatt godt av en sandblåsing og et strøk med malerkosten, men de er garantert for 40 års varighet.

– De går jo an å pusse opp fergeleiene, det er jo ikke slik at de må kasseres, sier fergeeieren.

Kun Skaget kan brukes

Venstres Trine Noodt slår fast at jubelen over departementets melding om fortsatt fergetilskudd, på sett og vis bare vil være kortvarig.

– Jeg tolker svarer fra departementet dithen at så lenge det går en ferge på strekningen, beholder en fergetilskuddet, men den dagen Skaget blir erstattet med hurtigbåt, så forsvinner fergetilskuddet. Det vil si at inntektstapet dersom en står fast ved å bytte ut Skaget, blir like store summer på strekninga som fryktet, bare 19 millioner mindre for 2017. Venstre står fast ved at det er kun en ting å gjøre, nemlig å beholde Skaget, sier Trine Noodt i en kommentar.

Fylkesmannen i Finnmark har ennå ikke ferdigbehandlet klagen fra Årøy Bygdelag over byggetillatelsen som ble gitt fylkeskommunen for byggingen av de nye fergeleiene.

Toril Feldt sier det trolig vil foreligge en avgjørelse i midten av neste uke. Hun beskriver saksbehandlingen av denne klagen som krevende, siden det har vært svært mange innspill å forholde seg til under behandlingen av anken.