– Flyrutene er en begrensning for Finnmark, konstaterte daglig leder i Nordnorsk reiseliv, Gunnar Nilssen, i åpningsinnlegget til Reiselivskonferansen 2016.

– Økningen i Finnmark er ikke like stor som i resten av Nord-Norge, og jeg mener det blant annet skyldes for dårlige flyforbindelser til fylket, sa Nilssen.

Reiselivskonferansen 2016 regnes som reiselivsnæringas viktigste møteplass og nærmere 90 deltakere fra næringa var påmeldt til årets konferanse, som ble arrangert i Alta.

Gode tall

Reiselivsnæringa omsatte i 2015 for 16 milliarder kroner i Nord-Norge og sysselsatte i overkant av 15.000 personer.

– Reiselivsnæringa er dermed den største sysselsettingsnæringa i nord, fastslår Nilssen.

– Næringa sørger for 6,3 prosent av samlet sysselsetting. Primærnæringer, inklusive fiskeforedling, sysselsetter 6,0 prosent mens industri, petro, og bergverk sysselsetter 5,6 prosent, oppsummerer han.

For Finnmark er tallene 2,4 milliarder i omsetning og 2.134 sysselsatte.

Tar sin del av kaka

Nord-Norge tar sin del av vinterturismen på Nordkalotten. Tallene fra 2005 til 2015 (oktober-april) viser at økningen i utenlandske overnattingsdøgn er på hele 373 prosent i løpet av disse ti årene. I 2015 alene er økningen i Finnmark på 24 prosent, som er noe mindre enn Troms sine 38 prosent og Nordland sine 36 prosent.

– Nord-Norge er på verdenskartet, det skaper stolthet i befolkningen, sier Nilssen.

Målrettet arbeid

Mangelen på tilfredsstillende flyforbindelser var også noe rådgiver for reiselivs- og kulturnæring i Finnmark fylkeskommune, Eva Steen Jensen, trakk fram som en hemsko.

– Nordlysturistene er ikke noe som bare datt ned i hodet på oss, vi har jobbet målrettet, brukt mye penger og holdt stø kurs i mange år, fastslo Jensen.

– Vi har sammen med resten av næringa båret ved til samme bål, la hun til.

Steen skryter av politikerne som har vist tverrpolitisk enighet når det kommer til satsing på reiselivsnæringa i fylket.

Stort potensial

– Reiselivet i Nord-Norge har gode omsetningstall, men det er rom for mer, fastslo Nilssen.

– Tenk når kineserne kommer, utfordret han.

Nilssen fikk med utsagnet synliggjort de store potensielle markedene for reiselivsnæringa i Nord-Norge.

– De kinesiske turistene øker i antall, neste år kommer de til Finnmark, spådde han.

Må øke lønnsomheten

Til tross for gode omsetningstall er ikke lønnsomheten like god. Dette er også et av NHO Reiselivs satsingsområder i årene som kommer.

– Finnmark fylkeskommune samarbeider med både NHO Reiseliv og Innovasjon Finnmark, og vi ser at det er nødvendig å jobbe for bedre lønnsomhet i næringa, fastslo Steen Jensen.

Hun forklarer den lave lønnsomheten med at reiselivsnæringa er en arbeidsintensiv næring hvor hele 30 prosent av omsetningen går til å dekke lønn.