Inntil i sommer var Finnmark Dagblad eneste avis i fylket som var for stor til å kvalifisere til pressestøtte. Men i juni kom det fram at Medietilsynets tilskuddsutvalg konkluderte med at avisa nå kan få slik støtte, grunnet nedgang i opplaget.

De øvrige av fylkets aviser, herunder både Finnmarken og Altaposten, har allerede denne støtten. Et av kriteriene er et opplag på under 6.000, noe FD kom under med god margin i 2015.

Jevnstore Amedia-aviser

Tirsdag kom lesertallene som bekrefter trenden. Fylkets største avis faller med 2.000 lesere på papir til 16.000 daglige lesere, og er nå jevnstor med Finnmarken (15.000), som har en økning på 1.000 fra første halvdel av 2016. Altaposten ligger stabilt på 10.000 papirlesere.

– Jeg legger ikke så stor vekt på hvem som er størst, det felles produktet vårt – iFinnmark.no – er det viktigste for oss. Men jeg husker jo fra jeg jobbet her i perioden -86 til -94, da vi virkelig var lillebror i forhold til FD. Sånn sett er det stas å nærme seg storebror, sier Finnmarken-redaktør Eilif Aslaksen.

Han spør seg om leserne i øst kan være hakket mer glade i papirproduktet enn leserne i vest:

– Det kan også være det at vi har dreid fokus, fra kommuneadministrasjon og politikk til lokalt næringsliv. Det skjer mye spennende på næringsfronten i øst, og det har vi forsøkt å speile. Vi er blitt færre, og da må vi prioritere.

Helt i Amedia-toppen

I vest er ansvarlig redaktør Arne Reginiussen betinget optimist hva angår framtiden, tross fortsatt fall på papir. Via den felles nettavisa til Finnmarken og Finnmark Dagblad, iFinnmark, kommer det nemlig stadig nye betalende kunder:

– Fokuset til oss og til Amedia er antall betalende abonnenter, rekkevidde er fortsatt viktig men kommer i andre rekke. Hva angår betalende abonnenter har vi (FD, red. anm) en vekst så langt i år på 18,7 prosent. Det er helt i toppen i Amedia, sier Reginiussen.

Finnmarken har en vekst på 7,7 prosent så langt i år.

Reginiussen har grunn til å være fornøyd med FDs tall. 56 av Amedias 62 titler har nemlig vekst, og FD ligger helt i toppen.

– Vi har lyktes godt med vår pluss-strategi, blant annet med hvordan vi «vrir det til». Når slikt skjer vil man normalt sett få en liten nedgang, når deler av innholdet lukkes. Men vi er glade for å se at nedgangen ikke har vært så stor. Rekkevidde er fortsatt viktig, selv om betalende abonnenter er viktigst.

FD-redaktøren bekrefter at Amedia-avisa i vest kom inn under ordninga med pressestøtte i år.

– Det vil klart være med på å gjøre det litt bedre økonomisk sett, selv om det ikke er voldsomme summer vi får inn på dette. Helt klart positivt, da det er en støtte vi ikke har hatt tidligere.

Demmer ikke opp

Med flere betalende kunder kommer naturlig nok også økte opplagsinntekter. Men malurten i begeret er at reklame- og annonseinntekter går ned. Reginiussen er ærlig på at den behagelige økningen på opplagsinntekter fortsatt ikke er nok til å kompensere for hele dette tapet.

– Vi er over budsjett på opplag, det er veldig viktig. Reklamefallet er fortsatt større og vil ikke bli kompensert fullt ut, i alle fall ikke ennå. På sikt må vi håpe at vi klarer å øke ytterligere.

– Hva tenker du om at Finnmarken i realiteten puster FD i nakken, hva angår størrelse på papiravisa?

– Vi er veldig tett integrert, og opptrer i mange sammenhenger som én redaksjon. Jeg synes det er kjempegledelig at Finnmarken gjør det bra også på papir. For vi har papiravis og vil ha det i mange år framover ennå, spår han.

– Så dere gjør ikke som Altaposten gjorde i forfjor, og kutter en eller flere utgivelsesdager?

– Det må vi selvfølgelig vurdere etter hvert. For øyeblikket er vi ikke her ennå, det finnes ingen planer for slikt, sier Reginiussen.