Med forrige ukes skolestart startet også skolebussene sine rundturer for å frakte små håpefulle til og fra skolen. I den anledning ber trafikkoordinator Torbjørn Holm hos Finnmark politidistrikt både bilførere og bussjåfører være ekstra oppmerksomme:

– Som bilfører er en skolebuss i en busslomme noe som bør få deg til å bremse kraftig ned. Vi har unger som går av bussen, og som uten å tenke seg om styrter ut i trafikken. Kommer det en bil i 80 forbi, så har ikke sjåføren nubbesjanse til å stanse før det er for sent, dersom en unge starter ut i veien skjult bak bussen. Vi må huske at de små har meget begrenset forståelse for trafikkbildet, og at de lett kan glemme det de har lært om å se seg for i trafikken. En liten distraksjon er alt som skal til, sier Holm.

– Vi bilister må avpasse kjøringen. De gangene jeg selv passerer busser er jeg livredd! Det er nesten så jeg kryper forbi skolebussen. Jeg er kanskje ekstrem, men anbefalingen er at man bremser godt ned og kjører omså i gangfart forbi bussen, sier Holm.

Skal stanse, uten unntak

Hva angår sjåførene på skolebussene håper Holm samtlige er sitt ansvar bevisst:

– Bussjåførene har et livsviktig ansvar overfor ungene våre. Jeg har selv vært på skolebusskontroller, der jeg har gått inn i bussen og funnet flere unger sittende uten belte. Når jeg snakker med sjåføren får jeg vite at ungene tar opp beltet selv, men at sjåføren kjører videre likevel. Det er ikke godt nok! Blir bussjåføren obs på unger som tar av seg beltet, da skal de uten unntak stanse og gi ungene beskjed om at bussen blir stående til beltet er på. Å kjøre skolebuss uten at ungene er godt nok festet er sjåførens ansvar, og sjåføren risikerer å bli stilt til ansvar om en ulykke skulle skje og en eller flere unger satt uten belte.

Holm minner om at sjåførene også kan ta problemet opp med skolen, som eventuelt må ta sine grep.

Kjører for tidlig

Trafikkoordinatoren forteller videre at han opplever stressede sjåfører som et stort problem. For med knappe oppsatte rutetider, der sjåføren skal være tilgjengelig til andre oppdrag raskt etter skoleruta, risikerer man tidsklemme om det skjer noe uforutsett:

– Det verste jeg ser er når unger går om bord på bussen, så kjører den avgårde med en gang - før ungene har fått satt seg. Det er det verste. Dette problemet har jeg tatt opp med Finnmark fylkeskommune, de skal ta det videre med sine leverandører som igjen får stramme opp sine sjåfører. Det kan nemlig ikke være slik at sjåførene gasser på eller stresser avgårde. Om skolebussjåførene får for dårlig tid, så får de vær så god bare bli forsinket. Og viser det seg at ruta er lagt opp slik at det blir for knapt med tid, da må bussen starte tidligere. For å drive med livsfarlig kjøring med en buss full av skoleunger, det er ikke aktuelt.

I tillegg til å minne sjåførene om den viktige jobben de gjør, understreker Holm også at både fylkeskommunen og kommunene samt selskapene som leverer tjenestene har et eksplisitt ansvar for å sikre at transporten av skoleungene foregår på en sikrest mulig måte.

– Dårlig tid kan koste dyrt i trafikken. Det gjelder ikke minst også den som sitter bak rattet på en buss fylt med skoleunger, avslutter Holm.