Nå viser tallene at altaværingene tar i bruk pedalene oftere enn snittet og bilbyen Alta moderniseres i høyt tempo, med det pågående Offroad Finnmark som en av flere «drivere».

Positive tall

Gjermund Abrahamsen Wik i Sykkelbyen Alta henter de gledelige tallene fra en omfattende reisevaneundersøkelse, kalt RVU.

Ifølge Altas ukronete pedalkonge, foretar staten Norge en såkalt RVU hvert fjerde år, hvor det måles hvordan vi transporterer oss selv og hvor mye. Den foregående undersøkelsen ble foretatt i 2014 og presentert året etter. Alta kastet seg med, og punget ut 400.000 kroner for å kartlegge ferdselsvanene til de lokale. Resultatet hva sykkel angår var både overraskende og svært gledelig.

– I 2010 da prosjektet Sykkelbyen Alta startet opp, lå tallet på de som brukte sykkelen til og fra skole eller arbeid på 2-3 prosent. I 2014-2015 hadde det økt til 7 prosent, som er den høyeste andelen i region Nord sammen med Bodø – og høyere enn landsgjennomsnittet, sier Abrahamsen Wik.

Til sammenligning er tallet fem prosent på landsbasis. Altså er det en av 20 personer som normalt sykler til skole eller jobb i landet Norge.

Større fokus

Noe av «skylden» for den positive økningen legger Abrahamsen Vik over på større sykkeltilstelninger og aktiviteter. Ved hjelp av blant annet Offroad Finnmark har sykling blitt en trendy aktivitet i Nordlysbyen.

– Kampanjer og store ritt som Offroad Finnmark og Arctic Race of Norway, for å nevne to, gjør at det blir mer fokus på sykling enn før. Og ja, man kan si at sykling har blitt trendy, men vi ønsker ikke å lage et elitepreg av det. Vi er opptatte av at folk generelt skal øke dagsaktiviteten sin og få bedre helse som gevinst, påpeker han.

For sykling og tilretteleggingen i og rundt byen er et folkehelsetiltak, på lik linje med kommunens sommerlige toppturer. Sykling og økt aktivitet generelt forebygger mot hjerte- og karsykdommer, fedme, og ikke minst latskap.

For de som kribler etter å komme seg ut, er det per nå 16 turløyper rundt om i Alta som klargjøres.

– Mange syns det er en glimrende idé. Vi har satt opp stolper, skiltet og ordnet, men er ikke helt i mål enda, forteller Abrahamsen Wik.

I tillegg til turløypene har Sykkelbyen Altas «sykle-til-skole-eller-jobb-kampanjer» bidratt til vekst i sykkelmiljøet. På toppen av det registreres det stadig flere passeringer ved sykkelbarometrene på Aronnes og i sentrum.

Denne akselereringen er merkbar hos de forskjellige sportsbutikkene.

Det brukes mer penger

Sportsbutikkene i Alta merker stor pågang, både i forhold til kunnskap og kjøp.

– Interessen er stigende. Det har den vært de to årene jeg har jobbet her. Sykling har blitt en allmenn interesse. Mange vil ut, og stadig er folk villige til å bruke mer penger på både sykkel og utstyr, sier Jørgen Andreassen i Sport1 på Amfi.

– Sykling har gitt en dominoeffekt, tror jeg. Naboene har begynt med det, man kjenner flere venner og familien som sykler, og da blir man automatisk interessert selv, legger han til.

At pengebruken på sykling har steget betraktelig, bekrefter Ørjan Wirkola Dragland i Intersport. Han mener også tilretteleggingen i Alta har tatt seg opp de siste årene, og at sporten inviterer folk i alle aldre til å holde seg i aktivitet.

– Alt sykkelrelatert skaper glede i lokalsamfunnet, virker det som. Vi selger mer utstyr hos oss enn før, og en sykkel for 10.000 kroner til en 12-åring, er helt greit for mange familier å bruke, sier han – og viser til utvalget av sykler de har stående i butikken.

– Vi selger en del fatbikes og fulldempere, men hybrider går det mest av. Menn i 40-åra er kanskje den største gruppen innbyggere som er hengivne sykkelinteresserte, men både yngre og langt eldre kommer til oss og spør om veiledning.

– Ja, menn i 40-åra er godt etablerte med god økonomi, har bra med overskudd og mye fritid, supplerer Andreassen.

Et naturlig valg

«Sykkelkurven» i byen er veldig oppadgående og lederen for prosjektet Sykkelbyen Alta håper og tror at den holder seg stødig.

– Flere ting peker på at vi er på rett kurs, men det krever at alle er med og drar den veien, sier Abrahamsen Wik, før han avslutter på en lystig og oppfordrende note:

– Vi merker helt klart at det er en utvikling og at det positivt. Mange har fått øynene opp for sykling, og forhåpentligvis vil flere bruke sykkel som transportmiddel mer enn tidligere. Vi må jobbe videre med å tilrettelegge for at sykkel blir det naturlige valget for folk.