Spesialrådgiver for Asia i Innovasjon Norge, Per Holte, og Philip Wenzel Kyhl som leder et interregprosjekt kalt Chinavia, holdt under SNOW-konferansen i går et lynkurs for hvordan reiselivsnæringen i Nord-Norge kan betjene det voksende kinesiske markedet.

Kina har stadig en vekstrate for BNP (brutto nasjonalprodukt) på drøyt 7 prosent årlig, de nye femårsplanene fra sentrale myndigheter satser mer og mer på å bygge ut regionene inne i landet, etter at kystregionene anses å ha stor nok ny vekst.

Veksten gir utslag også i turismen. For Kina er det sterkest voksende markedet for turister til Norge. Og tall viser at hver kinesiske turist som besøker Nord-Europa bruker rundt 25.000 kroner på sin reise.

120 millioner valgte utenlandsferie

Holte og Wenzel Kyhl understreket begge viktigheten av å lære seg noe om kinesere og kinesisk kultur. Hvordan tenker en turist som har fått utreisetillatelse fra myndighetene og hva vil turisten gjøre på destinasjonen han eller hun kommer til.

En femdel av jordas befolkning bor i Kina. Det har likevel ikke alltid vært lett for kineserne å komme ut for å se verden. Visumbegrensninger, og det faktum at ikke alle liker å måtte oppgi til myndighetene alle data som kreves for å få visum til land utenfor, er en begrensende faktor.

Likevel reiste 120 millioner kinesere på ferie ut fra Kina i fjor. Riktignok var det øvrige østen reisemål for 90 prosent av disse, men Norge er på toppen av Skandinavia på flere måter.

Tett på 300.000 kinesere besøkte i fjor Norge, enten som gruppereisende, eller som enkeltturister. Spesialrågiver Holte slo fast at Norge satser på flere fronter for å sikre seg kinesiske turister.

– Norge ønsker seg færre gruppereisende og heller mer kjøpesterke enkeltturister. Vi vet at for å få prisene ned for de reisende forhandler de kinesiske selskapene for eksempel med skisentre som har lite belegg på sommeren. Samtidig vet vi at kinserne er glade i shopping og bruker penger på å handle, til seg selv, til kolleger, til venner og til familie, sa Holte.

Hvordan tenker de?

Han kunne fortelle at kineserne fortrinnsvis reiser utenfor landets grenser, rett og slett fordi de ønsker å se noe nytt. Det er de store attraksjonene de går for, fra tidlig morgen til sein kveld.

– De som kommer til Nord-Norge vil for eksempel ha de store attraksjonene, nordlyset, midnattssola, Nordkapp, mens de skal se Eiffeltårnet, hvis turen går til Paris i stedet for Alta. Vi vet at for kineserne er Norge, Sverige eller Finland en del av Nord-Europa. Det er til Nord-Europa de reiser, og skal vi utvikle turismen for de kinesiske reisende, er det viktig at vi tar mot gjestene med vennlighet og høflighet, sa Holte.

Kina er ikke lenger et så lukket land som tidligere. Holte kunne fortelle at hele 600 millioner kinesere har tilgang til og bruker nettet daglig.

– Synlighet på nettet er derfor viktig for norske reislivsoperatører, siden de bruker reisebyråer og turoperatører i større grad enn andre. Sosiale medier har eksplodert i Kina, der er folk på hele døgnet og det er vi i Innovasjon Norge klar over, derfor har vi en egen nettside visitnorway.cn som vi utvikler og som skal bli bedre. Kineserne tenker som en lærer som sa opp jobben fordi han hadde funnet ut at «Verden er stor – jeg vil se den», sa Holte.