– Det er ikke akkurat svimlende tall. Men vi føler oss ganske sikre på at det er flere som melder seg på de nærmeste ukene. Vi har hatt god respons på våre annonser i sosiale medier, og vi vet at mange er i tenkeboksen, forteller Conny Graumann og Jørund Greibrokk til Altaposten.

Må være tålmodig

De to er henholdsvis kontorsjef og daglig leder i selskapet «Finnmarksrittene», som blant annet arrangerer Onroad Finnmark og Offroad Finnmark. Duoen lar seg på ingen måte stresse av de beskjedne tallene.

– Interessen for rittet er der, og vi ser for oss en fin vekst fra i fjor. Det holder for oss. Vi har drevet med dette så lenge at vi vet hvor viktig det er å være tålmodig. På sikt håper vi å kunne konkurrere med store landeveisritt som for eksempel Trondheim-Oslo, men vi er ikke der ennå. Det tar tid å bygge opp en merkevare, fastslår Greibrokk.

Tre distanser

I år kan man velge mellom tre ulike distanser i Onroad Finnmark. Den tøffeste utfordringen er på 444 kilometer. Da er det start og målgang i Alta, der deltakerne sykler Alta-Karasjok-Lakselv-Skaidi-Alta. De to øvrige distansene er 244 kilometer (start i Karasjok) og 174 kilometer (start i Lakselv). De kjappeste deltakerne er ventet i mål i Alta sentrum lørdag kveld.

– Det er helt klart behov for flere landeveisritt her i nord, og med flere distanser ønsker vi å nå ut til en større gruppe. De som sykler 244 eller 174 kilometer er i større grad utøvere som tar dette som en treningsøkt, der stressnivået er lavere enn hos de som gjennomfører den tøffeste utfordringen. Kanskje får de lyst til å prøve seg på on444 neste år. Vi tror i hvert fall det kan være en fin test, kommenterer Greibrokk og Graumann.

Økt påmeldingsavgift

For de som meldte seg på Onroad Finnmark før 15. april kostet det 1450 kroner for å delta i on444. Påmeldingsavgiften er nå økt til 1950 kroner. Prisene har også gått opp på on244 og on174, men fortsatt koster det ikke mer enn en drøy tusenlapp å melde seg på.

– På de to korteste distansene kan man melde seg på helt frem til rittet starter. Men en tidligere påmelding gjør selvsagt jobben enklere for oss. Det er mer arbeid med den lengste distansen, så derfor ønsket vi at så mange som mulig meldte seg på før 15. april. Nå håper vi bare at de som sitter på gjerdet bestemmer seg for å ta sjansen og stiller til start den første helga i juli.