For alle som har savnet klesmerkene Name It, Reima og Kavat så er oppkjøpet av barneboden en god nyhet. Disse merkene skal videreføres når Best Kids åpner dørene i slutten av oktober.

Mandag var Trond Ivar Homo og distriktsleder Janne Lillemoen fra BRN Best Retail Norge i Alta for å møte Beate Jensen og gjennomføre det første arbeidsmøtet. Jensen skal være daglig leder i den nye butikken, som skal være i deler av lokalene til Lindex.

Nye merker

Best Kids viderefører tekstildelen av Barneboden. I tillegg til de nevnte merkene blir det også Levis, Hummel, Joa og Lille Lam. Også ungdommene i Alta får sin egen butikk.

– Vi har fått noe spennende på markedet nå, som heter Jack and Jones junior og Only jente. Så det gleder vi oss veldig til å komme i gang med. Alta har allerede Jack and Jones for voksne, så dette blir klær til de som er for små til å handle der. Så da har vi størrelser opp til 16 år på Best Kids, sier Lillemoen.

– Jeg tror det blir veldig bra. Det har vært en stor mangel på klær til akkurat denne aldersgruppa mellom 12 og 16 år, man passer liksom ikke inn noen steder. Samtidig er konseptene til Vero Moda og Jack and Jones populære, sier Jensen, som drev Barneboden i 13 år og har derfor bred erfaring fra markedet.

Ikke ukjent i Alta

Eier av Best Kids driver både Jack and Jones, Vero Moda og Object i Alta. Satsingen på barneklær er de forholdsvis fersk på.

– Vi kjøpte den første barnebutikken i oktober i fjor, en Bare Barn butikk på Namsos. Den døpte vi om til Best Kids og dermed blir oppkjøpet i Alta en ny avdeling. Nå gleder vi oss til åpningen i slutten av oktober, sier distriktslederen, og legger til at de ikke prøver å ta kunder fra andre butikker.

– Vi håper folk fortsetter å handle hos både Hennes og Mauritz, Lindex og alle de andre kjedene, men det vi kan tilby er varer fra baby til 16 år i samme butikk. Et litt annet marked, føler jeg. For oss så kan det beskrives som at ringen er sluttet, i og med at vi tilbyr klær helt fra spedbarns stadiet og til voksen. Nå har vi klær til hele familien, sier Lillemoen.

Har trua på konseptet

Det er utfordrende å drive butikk, noe Beate Jensen kan skrive under på. Selv er hun glad for å slippe eieransvaret.

– Det blir kjempedeilig. Det blir godt å ikke være eier, men bare gå på jobb og gjøre jobben min.

Konkurransen er hard og når man etablerer butikk i Finnmark er det mindre folk å konkurrere om, i tillegg til at netthandelen øker år etter år.

– Hva gjør at dere tør å satse på butikk i Alta?

– Jeg tror man må velge å ha trua på det man gjør. Og med hånden på hjertet så tror jeg merkene vi har med oss i vår butikk er kjempebra. d et er varer folk blir avhengig av, både i barnehage- og skolealder. Jeg har trua på konseptet vi skal i gang med og det har Beate også, så jeg håper at altaværingen er klar for å ta imot en ny barnebutikk. Så skal vi prøve å etterkomme ønsker fra folk etter hvert.

Barneboden har ikke bare fått nytt navn, nå skal butikken inn i Amfi. En ny hverdag for Beate, som tidligere har drevet butikken fra Parksenteret og på baksiden av Altaposten-bygget. Hun tror den nye plasseringen vil ha stor betydning.

– Amfi er det største senteret i hele Finnmark og det er her det er mest folk. Nå er vi under det taket der flest mennesker oppholder seg, både for å handle, spise og være sosial.