Til alt hell gikk det bra med både mann og bil; sjåføren fikk seg «bare» en smell i hodet, mens trekkvogna kun fikk småskader – noen luftslanger og ledninger løsnet, og er i kjørbar stand.

– Sjåføren dro en tur på legevakta, og må ta det med ro i noen dager. I dag henter vi bilen hjem, og sender lasten med en annen bil sørover, opplyser daglig leder Finn Erik Valle i transportfirmaet Express 2000 AS i Alta.

Hengeren kom etter

Det var søndag kveld at Express 2000-vogntoget på vei fra Alta til Oslo fikk trøbbel rett før Kautokeino. Midt mellom Cabardasjohka og krysset inn til Bredbuktnes, skjenet trekkvogna av veien på det sørpete føret, og stupte ned i grøfta. Det var heldigvis ikke langt fra veibanen ned til bunnen av grøfta, og det tok heller ikke lang tid før vogntoget stod dønn stille.

Da trekkvogna stanset, sakset hengeren og kom sklidende opp på siden av trekkvogna. Hengeren ble til slutt stående på tvers i vogntogets kjørefelt.

Elendig føre

– Hengeren brukte bare eget kjørefelt, så den hadde derfor neppe vært til fare for eventuell møtende trafikk, analyserer Svein Solheim i Viking redningstjeneste i Kautokeino.

Han var framme kort tid etter uhellet, og fikk slept vogntoget opp på veien og bort til Statoil, der det «overnattet» til i dag.

– Føret var vanvittig dårlig, og i tillegg er det veldig sporet veibane akkurat der vogntoget kjørte av veien, opplyser Solheim.

Det elendige føret bekreftes av brannmann Roger Hætta, som rykket ut med brannbilen søndag kveld. Han kjørte fra Kautokeino til Silis – og sier han aldri har vært borti verre føre under utrykning.

Under fartsgrensa

– Det lå 10 cm med slaps på veien helt fra Kautokeino til Gievdneguoika, og det var utrolig vanskelig å holde bilen på veien. Brannbilen er relativt retningsstabil, så jeg kan bare tenke meg hvor vanskelig det må ha vært å kjøre personbil på dette føret, sier Hætta.

Han kjørte med blålys for å varsle annen trafikk, men lå stort sett godt under fartsgrensa hele veien.

– Det var ikke mulig å kjøre fort, fastholder Hætta, som har kjørt utrykning siden 1979.

Mangler sjåfører

Han mener veien burde vært høvlet før mildværet satte inn, og at veien som et minimum burde vært brøytet da mildvær og sludd gjorde den om til et sørpehav.

Som følge av uhellet er Express 2000 nå i beit for sjåfører.

– Nå før jul er det veldig hektisk, med en rekke flyttelass som skal sørover. Vi er i manko for sjåfører, og er det noen som har ledig tid så er det bare å ta kontakt, melder Valle.

BERGET SEG: Vogntoget sakset da trekkvogna raste ut i grøfta ved Kautokeino søndag kveld. (Foto: Nils M. Kristensen) Foto: Vidar Kristensen
REDNINGSMENN: Svein Solheim og Heikki Saari sørget for å få vogntoget opp på veien igjen. (Foto: Nils M. Kristensen) Foto: Nils Martin Kristensen