NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) har vurdert klagen fra reindrifta og åpner for å realisere den sterkt omdiskuterte linja. Klagen fra Sametinget og reindrifta i området har stilt 420 kV-linja Skaidi - Hammerfest bero siden konsesjonen ble gitt i 2012. Nå har NVE har behandlet en oppdatert konsekvensutredning for kraftlinjen, og ga sist i september olje og energidepartementet sine anbefalinger.

«Hvis Melkøya og Wisting skal elektrifiseres, er vår vurdering at det er nødvendig å bygge en ny 420 kV kraftledning mellom Skaidi-Hammerfest», heter det i meldinga fra NVE til regjeringen/OED.

Ber politikerne avgjøre

«Som beskrevet i kapittel 3.3, er begrunnelsen for ledningen elektrifisering av petroleumsanleggene på Melkøya. Hvorvidt disse skal elektrifiseres er i stor grad et politisk spørsmål», skriver NVE.

I praksis betyr det at Olje og Energidepartementet (OED), som nå på sitt bord har fått både konsekvensutredning av kraftlinja og brev med NVEs anbefalinger, vil ta en avgjørelse om den litt over fem mil lange 420 kV-linja blir realisert. Eventuelt om byggingen av linja skal skyves ut i tid. Uten 420 kV-linja ingen elektrifisering av Melkøya og utbygging av Wisting. Det vil åpne for at en rekke potensielle nye etableringer som har fått nei på grunn av at Equinor har fått reservert mesteparten av tilgjengelig kraft og linjekapasitet i Finnmark.

I sin melding til OED skriver NVE:

«Det har ikke vært en del av NVEs oppdrag å vurdere samfunnsnytten av å elektrifisere disse petroleumsanleggene. Hvis Melkøya og Wisting skal elektrifiseres, er vår vurdering at det er nødvendig å bygge en ny 420 kV kraftledning mellom Skaidi-Hammerfest, utvide Skaidi transformatorstasjon og bygge nye Hyggevatn transformatorstasjon. Ledningen vil bli rundt 54 kilometer lang.»

Kan frigjøre milliarder

Statnett har vært svært forsiktig med å annonsere hva de mener om elektrifiseringen, linja til Hammerfest og at Equinor legger beslag på det meste av framtidig og nåværende tilgjengelig kraft og linjekapasitet i Finnmark. Med NVEs invitasjon til politikerne om å vurdere samfunnsnytten av elektrifiseringen av Melkøya, kan linja Skadi - Hammerfest bli stoppet. I Statnett er det ingen som offisielt vil ha en formening om elektrifiseringen, men Altaposten er kjent med en holdning i statsforetaket der de ønsker å samle både administrative og økonomiske ressurser rundt prosjektet Skaidi - Lebesby - Varangerbotn, ei linja som regnes som samfunnskritisk for Øst-Finnmark.

Til Altaposten opplyser Statnett at 54 kilometer med 420 kV-linje Skaidi - Hammerfest vil ha en kostnad på mellom 2,1 og 1,8 milliarder. Equinor, som har utløst behovet for nylinja for å elektrifisere Melkøya, har etter hva Altaposten har klart å finne i skriftlig materiale lovet et anleggsbidrag på rundt halvparten, i underkant av én milliard kroner.

Ballen hos politikerne

I praksis er ballen spilt over til politikerne som må velge mellom bruk av kraften på Melkøya, og bidra til oppfyllelse av Parisavtalen ved å redusere landets CO2-utslipp med rundt 850.000 tonn årlig, eller til å utvikle Finnmark.

Fra Statnett har det vært klart tale: Statnett har en tilknytningsplikt til alle meldte prosjekt forutsatt at de har overføringskapasitet og tilgjengelig kraft. Her gjelder først-til-mølla-prinsippet. Det betyr at Equinor allerede har fått reservert 510 MW fra 2027.

Ifølge Statnett er det ikke mulig å kaste Equinor ut av kraftkøen fordi reservasjonene som er gjort er en oppfølging av lov og forskrift. Et nærmest enstemmig politisk miljø i Finnmark krever at elektrifiseringen av Melkøya/Equinor stoppes og kraftressursen brukes til ulike nye prosjekt i Finnmark.

– Det er veldig bra at NVE nå sier det samme som vi i Venstre har hevdet lenge; det må være opp til politikerne og demokratiet å avgjøre hvordan vi skal bruke ressursene for å utvide Finnmark. Venstre er tydelig på at Equinor med sine prosjekter Wisting og Melkøya må kastes ut av køen som har blitt lovet strøm av landbasert kraftproduksjon, sier Venstres Trine Noodt.