Golden Dragon er ansett for å være naturens Viagra – et potensmiddel med bare «naturlige» ingredienser. Sammensetningen av 12 forskjellige urter gir visstnok både økt seksuell appetitt og bedre ytelsesevne.

Viagra er forlengst blitt milliardindustri, og Golden Dragon var lenge på god vei til å bli millionbutikk for rafsbotningen Torleif Johansen og hans kompanjong Jørn Meier Pettersen.

Men i juni i fjor var det bomstopp.

– Legemiddeltilsynet la ned forbud mot produktet fordi de mente at en av ingrediensene i det ikke var godkjent. Siden har vi jobbet med å få fjernet denne ingrediensen, og rundt nyttår skal det nye produktet være klart for salg, lover Johansen.

Potensiell gullgruve

Hans engasjement i salg av potenspiller ble gjenstand for et eget nummer(!) under Tverrelvdalen veterankorps musikkrevy i fjor. Det tar entreprenøren med et smil. Han har ingen problemer med å høre vitsing om sin entusiasme for potensmiddelet, eller skratte av det selv.

Kanskje fordi han vet at han sitter på en gullgruve?

– Klart Golden Dragon kan bli god butikk. Det er jo derfor man bruker tid og penger på sånne ting; man ønsker å tjene penger. Foreløpig er det ikke blitt noe, men når vi får endelig godkjenning, ny innpakning og forhandlernettet opp å stå igjen, så har jeg trua på at det kan bli bra, sier Johansen.

Enerett i Norge

Entreprenøren har hus i Pattaya i Thailand og tilbringer mye tid i Østen. Det var selvfølgelig der borte han for noen år tilbake fikk kjennskap til Golden Dragon, som er et kinesisk produkt. Han kom i snakk med en nordmann som trengte en medinvestor, og Johansen – som har relativt romslig økonomi etter flere års suksess som entreprenør – var ikke uvillig til å skyte inn penger. Nå eier han 40 prosent av selskapet (Meier Consult AS) som har eneretten på salg av Golden Dragon i Norge, og som i halvannet år fram til juni i fjor solgte produktet gjennom utsalgssteder i Norge.

– Den siste måneden før produktet ble stoppet solgte vi 130.000 piller, forteller han.

Enkelte utsalgssteder tok 350 kroner for et brett med fire piller. Med en avanse pr pille for Meyer Consult på rundt 20 kroner, nærmet Golden Dragon seg et forretningseventyr for rafsbotningen og kompanjong Meier Pettersen i fjor sommer. Omsetningen i selskapet endte på seks millioner kroner i 2005, men oppstartskostnadene var så høye at det ikke ble noe overskudd.

På postordre

– Vi hadde akkurat fått fart på salget da produktet ble stoppet. Vi kom tidlig i gang, og det er synd vi ikke fikk fortsette. Nå er konkurransen økt kolossalt, men jeg håper likevel at vi skal selge så mye at det kan bli en pen biinntekt, fastholder Johansen.

Det er først og fremst postordre som er kanalen for salg av potensmidler, men også i kiosker og helsekost-kjeder skal du etter hvert finne Golden Dragon.

– Vi var like store som Viagra i Norge da vi måtte stoppe, og bare vi kommer oss ut på markedet igjen så skal vi nok begynne å spise markedsandeler, tror Johansen.

Avhengig?

– Hva er den praktiske forskjellen på Golden Dragon og Viagra?

– Har aldri prøvd Viagra, så det vet jeg ikke. Men Viagra er syntetisk og selges bare på resept. Golden Dragon er et naturprodukt som selges reseptfritt. Eventuelle forskjeller i virkningen må andre som har erfaring uttale seg om, klargjør Johansen med et smil.

– Har produktet noen bivirkninger?

– Det er blitt grundig testet, og man har ikke funnet noe.

– Noen fare for å bli «avhengig»?

– Nei, det kan jeg ikke tenke meg!

POTENT SATSING: De er røde og hvite og er i århundrer brukt av kinesere son har ønsket større seksuell ytelse. I Norge har Torleif Johansen enerett på potensmiddelet Golden Dragon. Foto: Vidar Kristensen