– Da vi rundet 12 millioner i omsetning i 2004 sa jeg at nå måtte vi stoppe opp. Vi hadde rett og slett ikke plass til å produsere mer. Men det var ikke så enkelt, og uten at vi egentlig gjorde så mye for å få det til, så økte omsetningen til 14 millioner i 2005. Men nå må vi ha mer plass, forklarer daglig leder og majoritetseier Kjell Åge Østlyngen.

Topp i fjor

Han overtok den daglige styringen av den over 60 år gamle bedriften etter sin far i 1997, og har siden også overtatt eierskapet. Nå sitter han på 75 prosent av aksjene, mens mamma Åse Marie har 25 prosent.

Utviklingen i omsetningen siden Kjell Åge overtok, har hatt kun èn retning; oppover. Og hele veien har det blitt overskudd, med en foreløpig topp i 2005 med 1,7 millioner i driftsresultat. Det gir 12 prosent i driftsresultat, noe som må kunne betegnes som imponerende i en så arbeidsintensiv bedrift som Østlyngens bakeri er. Hele 32 ansatte sørger for å få inn de 14 millionene, og det gir bare 440.000 kroner på hver ansatt. I forhold til arbeidsintensivitet har bakeriet neppe sin likemann i Alta.

Takket nei til bud

– Men da skal man huske på at hos oss er det de ansatte som er hele nøkkelen til at vi går såpass bra. Jeg har utrolig flinke ansatte, og en stabil arbeidsstokk. Det er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å selge. Jeg ønsker å fortsette å utvikle bedriften sammen med de ansatte, forklarer Østlyngen.

Da Bakehuset tidligere i år banket på døra med et tosifret millionbud, takket Kjell Åge høflig nei.

– Det kunne blitt bra gevinst, men jeg er bare 40 år. Hva skal jeg gjøre resten av mitt arbeidsliv? Salg var – og er – uaktuelt, melder Østlyngen.

Ferdigsmurt suksess

Han forklarer fjorårets gode resultat blant annet med sterk satsing på markedet for ferdigsmurte produkter.

– Vi har jobbet mer aktivt mot kundene, utvidet sortimentet og sørget for å gjøre butikkene bedre og mer attraktive. I tillegg etablerte vi eget smørekjøkken i 2004. Det har vært en suksess. I dag tror jeg vi tjener de beste pengene på våre egne to utsalg, fordi marginene på varene vi leverer til butikkene bare blir mer og mer presset. I år er eksempelvis disse prisene enda mer presset enn i fjor, og overskuddet vil bli noe lavere i 2006, opplyser Kjell Åge, som anslår at bedriften vil sitte igjen med en million når året er over.

Redd store lån

Millionen kommer godt med når bakeriet skal utvides. En utvidelse er umulig å komme utenom, men den blir ikke like stor som planlagt. Siden det ikke ble noe av oppkjøpet av Svendsens bakeri, er ikke plassbehovet like stort som opprinnelig tenkt.

– Vi finansierer utvidelsen på rundt 300 kvm med en blanding av lån og egenkapital. Jeg er skeptisk til høye låneopptak, for vi er nødt til å ha sunn økonomi når vi i årene framover skal ta opp kampen med de store kjedene som er på vei inn. Vi skal bli vanskelig å tuppe ut fra markedet, lover Kjell Åge Østlyngen.

SMURTE REGNSKAPET: Jeanett Romsdal og Hanna Arnesen i smørekjøkkenet skal ha mye av æren for at Østlyngens bakeri & konditori fikk tidens høyeste overskudd i fjor. Foto: Vidar Kristensen