– Samferdselsdepartementet har vurdert innspillet fra Finnmark fylkeskommune grundig. Fastsettelsen av krav til rutedrift og rutestruktur skjer med bakgrunn i flere forhold. Disse omfatter blant annet transportstandardkriterier, trafikkgrunnlag, eksterne utredninger, innkomne høringsuttalelser og egne vurderinger. Ut i fra en totalvurdering ble dagens rutestruktur med Hammerfest som nav i Vest-Finnmark vurdert som det beste alternativet, sier politisk rådgiver Toril Charlotte Ulleberg Reynolds (Frp) i samferdselsdepartementet.

Vedtak uten effekt

Finnmark fylkesting, og ikke minst samferdselsministerens partikamerater, var krystallklare da tinget i mai 2015 diskuterte FOT-rutene, de regionale flyrutene som Staten kjøper i Nord-Norge for å sikre flykommunikasjoner der det ikke finnes et fullgodt kommersielt grunnlag. I Finnmark gjelder det ruter fra kortbaneflyplasser langs kysten. I mai i år var det kun SV og Høyre som stemte mot et krav om at FOT-rutene måtte rettes inn mot flynavet i Alta. To Alta-representanter, Leif Birger Mäkinen (SV) og Laila Davidsen (H), brøt med sine respektive grupper og stemte for flertallsforslaget.

– Dette handler ikke om hva Høyres gruppe synes om at jeg bryter ut, men egentlig om hva jeg synes om at resten av vår gruppe snur i forhold til fylkestingets tidligere enstemmige vedtak om at navene skal være i Alta og Kirkenes, slo Davidsen fast mellom slagene i fylkestinget som pågikk våren 2015.

KAMP FOR NAVET: Tidligere Alta-ordfører Laila Davidsen i kamp for at fylkestingets tidligere vedtak om nav i Alta og Kirkenes skal gjøres reelle. Hun brøt med Høyres gruppe i fylkestinget i 2015 og stemte med flertallet for at en navstruktur med Alta og Kirkenes. Foto: Arkiv

Den daværende Alta-ordføreren tok også kampen for navet i Alta fullt ut og stemte sammen med gruppa til Frp og noen få til mot at det skulle åpnes for direkteruter mellom Lakselv/Banak til Tromsø. Begrunnelsen var at dette ville undergrave prinsippet i nav-eikesystemet slik at det ble forsterket at Tromsø var det reelle navet for Finnmark. Mye tyder på at Davidsens innsats for Alta har kostet politisk. Hun ble vraket fra en plass i toppen av Høyres stortingsliste.

Er vurdert

Overfor Altaposten viser Ulleberg Reynolds til en grundig saksbehandling, der fylkestingets krav om å gjøre Alta til nav for FOT-rutene er vurdert som lite ønskelig. Ifølge departementets politiske ledelse har en lagt vekt på følgende:

n Rutestrukturen i Finnmark er vurdert av eksterne fagmiljøer før forrige anbudsutlysning for Finnmark og Nord-Troms i 2012 og før den nye konkurransen om flyrutekjøp i Nord-Norge ble lyst ut 2. juni 2016. Ingen av disse har anbefalt en slik løsning.

  • En større omlegging av rutestrukturen vil innebære en større økonomisk risiko for staten.

  • Dagens løsning sikrer god tilgjengelighet til sykehuset i Hammerfest.

  • Det lave antallet passasjerer som ville bli rutet inn mot Alta i Vest-Finnmark, antas i liten grad å kunne påvirke rutetilbudet ved denne lufthavnen.

  • Gode forbindelser mot Tromsø via Hammerfest sikrer reisende langs kysten i Finnmark tilgang til et bredere rutetilbud.

Den politiske rådgiveren til Solvik-Olsen er krystallklar på at finnmarkspolitikerne kan glemme Alta som nav for FOT-rutene de neste fem årene.

– Samferdselsdepartementet har ikke anledning til å endre de fastsatte forpliktelsene for de ulike ruteområdene i kontraktsperioden. Kravene til ruteopplegget vil derfor ligge fast i hele kontraktsperioden fra 1. april 2017 – 31. mars 2022. Det er heller ikke en aktuell problemstilling å lyse ut konkurransen på nytt nå, klargjør Toril Charlotte Ulleberg Reynolds.

Vurderer storflyplass

Åse Micahelsen er talskvinne for Frp i saker som berører  flykommunikasjon og flyplasser. Da hun besøkte Finnmark tidligere i høst var hun klar på at hun personlig ikke kunne støtte en ny storflyplass i Hammerfest med asfaltert rullebane på 1770 eller 2220 meter slik det planlegges for. Det vil i så fall bli den tredje storflyplassen innenfor en avstand på 12 mil.

– På meg høres dette ut som overkapasitet de luxe og en lite samfunnsmessig utnyttelse av ressursene.  Å bygge opp en ny storflyplass bare 12 mil fra de to eksisterende høres ikke fornuftig ut. Jeg vil heller anbefale politikerne i Finnmark å se etter helhetlige samferdselsopplegg der lufthavnene i Alta  og Lakselv tilføres et best mulig driftsgrunnlag gjennom passasjerer og godstransport, sa Michaelsen til Altaposten.

I departementet er ikke avvisningen like kategorisk og her viser man til en formell saksbehandling.

– I tråd med Stortingets føringer ba samferdselsdepartementet våren 2014 Avinor om å sluttføre de flyfaglige utredningene av blant annet ny lufthavn i Hammerfest. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til spørsmålet om ny lufthavn for Hammerfest når vurderingene fra Avinor foreligger. I et bev til Samferdselsdepartementet fra 2. september i år varslet Avinor at selskapet tar sikte på å komme tilbake til Samferdselsdepartementet med en tilrådning i saken høsten 2017, informerer departementets politiske ledelse.