– Rillene i veien er lett å kjenne med den hvite stokken, dermed blir det enklere å finne frem, forteller medlemmene i den lokale aksjonsgruppen fra Norges Blindeforbund som inviterte Altaposten til busstoppet utenfor Alta helsesenter.

Gir trygghet

Det oppfyller kravene til universell utforming. Her er det lagt ned riller på fortauet langs

veien og fra busskjulet og ut til busslomma – der det er meningen at bussen skal stoppe. Det gir trygghet og hjelp i hverdagen.

Denne uka er Norges Blindeforbunds nasjonale aksjonsuke. Fokus over hele landet har vært på tilgjengelighet for blinde og svaksynte i kollektivtilbudene.

– Det er meninga at hele Norge skal være universelt utformet innen 2025. Det betyr blant annet at alle nye og nyrestaurerte bygg, veier og fortau og offentlige transportmidler skal være tilrettelagt for alle – også de som ikke ser så godt eller er helt blind, forteller daglig leder ved Norges Blindeforbunds fylkeskontor i Finnmark, Hege Igeland.

Testet tilbudet

Hun har fått med seg Stein-Wiggo Olsen (fylkesleder), Alesia Andreassen (styremedlem), Gunhild Dørum Eriksen (styremedlem) med førerhunden Mira og Britt Marie Thomassen (styremedlem) for å markere den nasjonale aksjonsuken.

LITEN SKRIFT: Alesia Andreassen prøver å finne ut når bussen skal gå, selv med medbrakt lupe blir det vanskelig med så liten skrift. Foto: Lill Vivian Hansen

– Så har vi sendt to synshemmede representanter ut på busstur for å sjekke om det er greit å komme på bussen og finne ut hvor man skal gå av, sier Igeland.

Liten skrift

Det er en utfordring å finne rett buss og det er en utfordring å finne ut når bussen skal gå. Selv med stor plass i rammen, er det blitt satt inn en liten kopi bak glasset.

– Dette er et problem vi har påpekt tidligere, men vi når tydeligvis ikke helt frem med våre synspunkter, sier Igeland.

Medlemmene i Norges Blindeforbund ønsker også at det skal være lyd på bussen – både på utsiden for å sikre at man går på riktig buss og inni slik at man vet hvor man skal gå av bussen. De fleste bussene har allerede høyttaleranlegg, så da blir det opp til sjåføren å annonsere hvor bussen befinner seg til en hver tid. Dette er også noe som kan spilles og legges ut i bussene.

Ønsker lyder

Stein-Wiggo Olsen, som er helt blind, forteller at det er vanskelig å høre forskjell på lastebiler, vogntog og busser.

– Jeg kan fort finne på å stoppe en lastebil istedenfor bussen, sier han.

Et annet problem er elektriske biler. De er bra for miljøet – men de er fryktelig vanskelig å legge merke til når man ikke kan se dem.

– Når det ikke er lyd, hører vi dem ikke og det er faktisk et problem som fort kan skape farlige situasjoner, sier Britt Marie Thomassen.

– Det gjelder også syklister i stor fart, skyter Olsen inn.

På busstur

Nestleder Unni Salamonsen og styremedlem Maureen Bjerkan Olsen kommer seg greit både på og av bussen denne dagen. Men så er ikke disse to helt blinde heller. Salamonsen ser ganske greit og det var et stort skilt inne i bussen som fortalte hvor de befant seg, men hun klarte ikke å lese bussruta. Bjerkan Olsen har om lag 30 prosent syn og synes det var vanskelig å lese skiltet inne i bussen. Det var ingen lyd om bord på bussen.

RILLER: Stein-Wiggo Olsen forsøker å finne fram til bussen ved å følge rillene i asfalten. Dessverre stoppet bussen et par meter bak rillene denne gangen. Foto: Lill Vivian Hansen

– Det finnes mange former for synshemminger, jeg har bare skarpsyn, forklarer hun.

Når bussen stopper på holdeplassen er det meninga at døra skal være der hvor rillene i fortauet er, slik at blinde og svaksynte lett kan gå om bord. I dag stoppet bussen et par meter bak rillene. Salamonsen mener at man må få til litt bedre opplæring av sjåførene på dette området. Hun presiserer at de ikke ønsker å «ta» sjåførene, men belyse et nokså vanlig problem.

Jobber med saken

Jøran Hansen, områdeleder for buss i Midt-Finnmark, Boreal Transport, forteller at det meste av utstyret allerede er montert i bussene. Så har det dessverre blitt noen forsinkelser underveis og selskapet venter fortsatt på noe teknisk utstyr.

– For Finnmark sin del er dette noe helt nytt og når vi får alt på plass vil nok både de som har en synshemning og øvrige passasjerer merke stor forskjell, sier Hansen til TV Nord.

– Vi har montert høyttalere både på utsiden av bussen og inne i bussen, forklarer han.

Om lyd på bussholdeplassene sier Hansen at det ligger utenfor deres virkeområde.