Jo du leste riktig. Prosjektet er et ledd i ungkunstprosjektet 2007 i regi av Festspillene i Nord-Norge og ideen er å definere feilslått næringsvirksomhet og belyse de avgjørende faktorer som spiller inn for at næringsvirksomhet skal lykkes, basert på faktorene marked, pris, tilgjengelighet og markedskommunikasjon.

Skrur opp prisen

W. Lomans Museum har scenografistudentene Lisa H. Jørgensen fra Alta og Asle Lauvland Pettersen fra Stokmarknes kalt prosjektet sitt, og pengene skal brukes til å starte opp fire fiktive butikkvirksomheter, som de til overmål skal drive konkurs, helst så raskt som mulig

– He-he. Ja tenk hvis det går bra? Hva gjør vi da? Da må vi bare skru opp prisen på varene, sier Jørgensen på telefon fra Oslo og kunsthøyskolen.

De fire bedriftene skal startes opp i anledning festspillene i Harstad neste år og da vil også publikum ha anledning til å besøke butikkene. Men det spørs om de finner det de har behov for, eller om de har råd å betale for varene.

– Vi vil legge inn noen opplagte feil slik at vi er sikker på at vi går konkurs ganske raskt. Eksempelvis altfor høye priser, forklarer Jørgensen.

Noen overlever, andre dør

Hvordan kommer så to kunststudenter på en slik ide? Harde tall og kalkyler er ikke det man normalt forbinder med kunst og kultur.

– Det begynte med at vi satt og tenkte på hva det er som definerer Nord-Norge og på hvordan man før i tiden klarte seg på nesten ingenting. I dag popper det bedrifter ut av ingenting hvor noen enten går konkurs tvert mens andre ser ut til å overleve på mystisk vis. Det er liksom dette vi ønsker å gå litt etter i sømmene. Hva er det som gjør at enkelte overlever, mens andre ikke, forklarer Jørgensen.

– Dette høres ut som et forskningsprosjekt?

– Ja, ja, ja. Det er en viktig del av kulturen det med næringsvirksomhet. Hvordan får man endene til å møtes? – Det økonomiske systemet er både hardhaust og sensitivt på samme tid og det er det som er utgangspunktet for prosjektet vårt, sier studenten.

Fiktiv eller reell

Hun forteller at de fire bedriftene ennå ikke er ferdig definert og vil derfor ikke gå nærmere inn på hvilke type butikker/bedrifter de vil starte opp.

– Vi vet heller ikke helt sikkert hvor reelle eller fiktive vi skal gjøre disse bedriftene.

– Det er normalt mye arbeid å bare starte opp en bedrift. Dere skal starte opp fire. Har dere tid nok?

– Jo da, vi har en tidsplan som vi tror skal holde, sier Jørgensen.

Nordnorsk engasjement

Øivind Arvola fra Festpillene i Nord-Norge beskriver i en pressemelding prosjektets kvalitet som meget god. Maria Hatling (24) fra Harstad og Anett Grønnern Olsen (24) fra Ski; arkitektstudenter i Århus i Danmark, fikk også tildelt penger for sitt prosjekt som tar utgangspunkt i å skape et engasjement blant nordlendinger i forhold til deres fysiske omgivelser i byene.

KULTURFORSKER: Lisa H. Jørgensen fra Alta skal delta under Festspillene i Nord-Norge med et spennende kulturprosjekt. Foto: Hanne Larsen Hajdari