Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har i lengre tid arbeidet sammen med mobilselskaper for å redusere antall svindelforsøk. Både Telenor, Telia, Ice og andre aktører har innført filtrering i nettet. Det girsvært gode resultater, heter det i en pressemelding fra Nkom.

– Tiltakene stopper over en million svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene for deres arbeid for å beskytte egne og andres kunder, sier Johannes Myhre Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom.

Norge er et av de første landene i Europa som regulerte teleselskapenes plikt til å sperre spoofede samtaler.

– Svindlerne ser etter nye muligheter, og når det har blitt vanskeligere å nå gjennom på mobilnettet flyttes spoofingen over på fastnettnummer. Nkom jobber for at det skal være trygt å bruke elektronisk kommunikasjon, og vi er derfor glade for at bransjen nå sperrer anrop fra utlandet som har norske fastnettnummer, sier Vallesverd.

Ordet spoofing kan oversettes med lureri eller forledning. I ekom-verden brukes begrepet om illegitim manipulering av telefonnummer.

Seniorrådgiver Johannes Myhre Vallesverd i Nkom. Foto: Nkom