Gjennom sommeren har Altaposten med jevnlige drypp presentert hovedresultatene fra en medieundersøkelse gjennomført av Norfakta Markedsanalyse AS. Denne viser at mediehuset har all grunn til å være stolte.

I løpet av ei vanlig uke kommer nemlig hele ni av ti altaværinger i kontakt med et av mediehusets digitale produkter, nettutgaven, TV Nord eller Radio Alta. Det er opp fra 80 prosent i henholdsvis 2010 og 2012 da altaværingene fikk samme spørsmål.

– Når mediehuset i tillegg også utgir papiravis og har digitale skjermer på Alta lufthavn, kjøpesentre mv., vil nær sagt «alle» altaværinger komme i kontakt med ett eller flere av mediehusets produkter i løpet av vanlig uke, oppsummerer daglig leder Jarle Gulbrandsen i Norfakta Markedsanalyse, som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Altaposten.

Distansert

Funnene viser at landets største avis VG – som «alle» lokalaviser har som argeste konkurrent i eget nedslagsfelt – er distansert for lengst i Alta. Verken iFinnmark eller NRK Finnmark er for reelle konkurrenter å regne, uansett ukentlig eller daglig dekning for nettutgaven.

Altaposten.no alene nådde 77 prosent av altaværingene ukentlig og har 57 prosent i daglig dekning, viser undersøkelsen. Vg.no ligger på 64/50 i ukentlig/daglig dekning, mens ifinnmark.no (56/38) og nrk.no/finnmark (36/18) henger godt etter. Kronstadpostens nettportal ialta.no ligger på 20/5. Selv om Amedia-avisene slår sammen tallene for ifinnmark.no og ialta.no kommer de seg ikke høyere enn 61 i ukentlig og 40 prosent i daglig dekning.

Forklaringen er at de fleste ialta-leserne også har vært innom ifinnmark.

– Ydmyke og glade

Redaktør Rolf Edmund Lund vil helst bruke tid på å snakke om prestasjonene til eget mediehus, heller enn å kommentere konkurrentenes tall.

– Vi liker ikke å slå oss på brystet, men er både ydmyke og glade for å kunne slå fast at mediehuset har en svært sterk posisjon i Alta. Undersøkelsen slår fast det vi lenge har visst, at folk i Alta og omegn vil lese, se og høre det våre ansatte lager. Og at Mediehuset Altaposten er det foretrukne mediehuset i Alta.

– Så er det ikke alltid det vi lager blir godt tatt imot av alle, slik skal det være med journalistikk. Ikke minst gjelder dette når vi for eksempel setter kritisk søkelys mot det offentlige for å ikke gjøre en god nok jobb for innbyggerne – eller mot det private næringslivet når de ikke overholder lover og regler.

Facebook neste

I undersøkelsen er alle flater analysert, og av de virkelig store utslagene kan Radio Alta notere seg et kjempehopp (se egen sak, red. anm).

Daglig leder Gulbrandsen i Norfakta Markedsanalyse konkluderer med at tallenes tale er klar, og at undersøkelsen ikke levner tvil om at mediehuset samlet sett har en klar nummer 1-posisjon i Alta.

«Altaposten som mediehus har en dekningsgrad i sin utgiverkommune Alta som er uvanlig høy, også nasjonalt sett», heter det i konklusjonen til Norfakta.

I undersøkelsen er ikke tallene for Facebook tatt inn. Men nasjonale tall viser ifølge Ipsos at 84 prosent av nordmenn har Facebook-profil. Av disse bruker 86 prosent Facebook daglig, 97 ukentlig.

– Det er hårete, men vi har som mål å passere Facebook. Noen få, svært flinke lokalaviser i Polaris Media-konsernet har klart å tangere eller passere Facebook i sitt nedslagsområde, og Altaposten er blant de beste i klassen. Vi ligger ikke langt etter Facebook, viser undersøkelser gjort for Polaris Media, sier Altaposten-redaktør Lund.

For ordens skyld, ser man på hele produktspekteret under ett er Altaposten allerede forbi sosiale medier-giganten.

– Men målet er å være større på altaposten.no alene, presiserer Lund.

(Saken fortsetter under bildet)

DISTANSERT: En rekke lokalaviser måler seg opp mot VGs dekning på hjemmemarkedet, for å få en pekepinn på hvor godt de gjør det. Det er flere år siden Altaposten passerte VG. iFinnmark og NRK Finnmark ligger som forventet et godt stykke etter i Alta-målingen. Foto: Kilde: Norfakta / grafikk: Altaposten

Fornøyde lesere

Også kundetilfredsheten er høy for Altaposten, viser Norfakta-undersøkelsen. Men her gjør Kronstadposten det enda skarpere.

Kundetilfredshet regnes ut etter en egen nøkkel, basert på svar som hentes inn i Norfakta-utspørringen. Altaposten får en «KTI-verdi» på solide 69 – men må her se seg slått.

Kronstadposten nemlig notere seg hele 80 på samme skalaen, mens Finnmark Dagblad henger etter med 61 i KTI-verdi.

(Saken fortsetter under bildet)

FONRØYDE LESERE: Ultralokale Kronstadposten scorer høyest på kundetilfredshet. Det er redaktør Tom Erik Nilsen godt fornøyd med. Foto: Lill Vivian Hansen

– Betryggende

Kronstadposten-redaktør Tom Erik Nilsen er glad for funnet i Norfakta-undersøkelsen:

– Slikt er alltid et resultat av arbeidet man legger ned. Det er betryggende å få vite at det man gjør er godt likt av folk. Om ikke folk liker produktet, da må man bare finne seg noe annet å gjøre, mener han.

Nilsen forteller at han i det daglige stort sett får gode tilbakemeldinger fra leserne.

– Noen dårlige tilbakemeldinger blir det, men de er viktige å lære av. Det kan være farlig å kun få skryt, man risikerer å se seg blind på ting, sier han.

– Kan noe av forklaringen ligge i at dere stort sett skriver glad-saker og unngår kritisk journalistikk?

– Vi fokuserer mest på det positive, og bikker nok heller over i å lage gladsaker – det er ingen hemmelighet. Men det kommer «skitsaker» også, det er ikke til å unngå. Folk er opptatt av kritisk journalistikk, poengterer redaktøren, som foretrekker å «gi folk det de vil ha»:

– Nyheter og lette artikler som tar for seg det som skjer i hverdagen til folk, det er det vi har ønsket å gi folk fra vi startet opp.

Drømmer om egen nettavis

Hva angår lesertallene til Kronstadposten er de ifølge undersøkelsen ikke særlig høye, men de som leser avisa er som nevnt godt fornøyde. På nett er det enda tynnere, men her jobbes det med endringer:

– Vi har mye å hente på nett, det er det ikke tvil om. Vi jobber med å komme oss på eget domene, og å få laget vår egen nettavis, sier han.

I dag er avisa under iFinnmark sine vinger på nett, uten at det har gitt det helt store løftet for lokalavisa.

– Vi fortsetter samarbeidet vi har i dag, men ønsker å være under eget navn. Strategien på nett vil samtidig være forsiktig, vi ønsker ikke å ødelegge papiravisa ved å publisere alle saker på nett. Det blir en balansegang, sier Nilsen.