– Dette er svindyrt. I tillegg må jeg selge scooteren jeg har kjøpt, fordi nye regler gjør at jeg ikke har lov til å 600 kubikkeren selv om jeg tar lappen, fortviler 16-åringen.

Nye krav

Nå skal en formel, som tar hensyn til vekt og kilowatt, bestemme hva som er lov og ikke lov. Det er beregnet at 16-åringer kun skal få lov å kjøre scootere som har en motorkraft som yter 0,20 Kw per kilo scootervekt. En 600-kubiker som Lasse har er uansett for stort.

Ved Trio trafikkskole står 40 ungdommer på lista over interesserte som vil ta lappen.

– Interessen er stor til tross for at det 1. juli kom nye krav til hva elevene må gjennom før de får sertifikatet, forteller kjørelærer Roar Hætta.

Han skisserer kravene det dreier seg om slik:

¦ Trafikkalt grunnkurs (ca. 3000 kr)

¦ 13 kjøretimer (ca. 6500 kr)

¦ Teoretisk prøve ved biltilsynet (335 kr)

– Selve oppkjøringen er borte. Kjøreskolene avgjør når eleven behersker kjøretøyet, sier han. Totalt koster sertifikatet minimum 9835 kroner.

Vekt og kubikk

Problemet for Lasse og de andre som allerede har kjøpt inn scooter i forkant av «oppkjøringen» er at reglene for hva de får lov til å kjøre ble endret i sommer.

– Jeg elsker fjellet og har vært på tur så lenge jeg kan huske. Jeg forstår at det er stort sprik i ferdighetene når det gjelder scooterførere på 16 år og et skikkelig kurs er sikkert på sin plass. Men totalprisen synes jeg er rå. Dette går direkte ut over hovedsponsoren som er foreldrene våre, påpeker Sønvisen som øvelseskjørte på fjellet med sin Polaris 600 Edge sist vinter. Nå er maskinen til salgs. Klassekameratene på videregående som er født i januar samme år og tok scooterlappen da de fylte år, kan imidlertid suse rundt på langt større maskiner. Surt for Lasse som kom til verden i september, og dermed måtte vente på lappen. I mellomtiden trådte altså nye regler i kraft.

– Jeg tror ikke ungdommen kjører bedre selv om kubikknivået reduseres. Jeg er ikke engang sikker på at alle holder seg innenfor det sertifikatet tillater. 60-65 hestekrefter blir puslete når slede og utstyr skal være med til fjells, mener han.

LES MER OM DE NYE REGLENE I TORSDAGENS PAPIRUTGAVE

Lasse Sønvisen må selge scooteren etter at nye regler for motorstørrelse for scooter ble innført 1. juli i år. Foto: Rune Østlyngen