– Vår oppgave er å være i lufta hver eneste dag. Sånn sett blir det ikke dyrere å fly to oppdrag til Alta selv om de senere viste seg å ikke være virkelige redningsoppdrag, forklarer avdelingssjef for 330-skvadronen ved Banak, Henry Ingilæ.

God trening

Fredag ettermiddag søkte et sea-king helikopter i rundt en time etter personer ved Nerskogen-området. To mulige nødraketter ble sett og søk iverksatt, men ingen personer funnet. Trolig var det bare unger som lekte med fyrverkeri som utløste søket.

Søndag ble det søkt etter en savnet mann ved Storsandnes i Langfjorden i mange timer. Mannen kom mandag morgen til rette og leteaksjonen ble avblåst.

Ingilæ forteller at de to helikoptrene som er stasjonert ved Banak flystasjon i Lakselv, til sammen har 900 timer i lufta hvert år. Timene er beregnet ut fra tidligere års behov.

– Om vi er ute og flyr et treningsoppdrag eller om vi er ute på et virkelig oppdrag, spiller ikke så stor rolle for oss. Eneste ulempe ved å legge beslag på redningsressurser på «ikke-virkelige» oppdrag er at virkelige oppdrag må vente til vi er tilbake, forteller han.

– Vi kan fly 12 timer i døgnet etterfulgt av 10 timer hvile. Har vi brukt opp flytiden, må andre oppdrag vente. Men vi prøver å finne løsninger selv om vi i utgangspunktet ikke har noen bakvaktordning, bemerker han.

Flyr mye

Ved Hovedredningssentralen opplever de ikke falske leteaksjoner som noe stort problem.

– Vi bruker ikke mye ressurser på aksjoner som ikke er virkelige. Det er ikke snakk om store ekstrakostnader i den store sammenhengen og de får sjelden konsekvenser for virkelige oppdrag, hevder redningsinspektør Tore Wangsfjord.

– Det er veldig vanskelig å regne ut nøyaktig hva slike søk og redningsaksjoner koster i penger. Det kan legges inn mange variabler, som drivstoff, ettersyn på maskinene og mye annet i et slikt regnestykke, bemerker Wangsfjord.

– For oss er det ikke viktig å regne på dette ettersom vi ellers ville vært i lufta på trening uansett. Mannskapet har fast lønn og ville vært i sving uansett, kommenterer avdelingssjef Ingilæ ved 330-skvadronen i Lakselv.

Han røper at de flyr rundt 60-70 timer i måneden i vinterhalvåret, og rundt 80-100 timer i sommerhalvåret. Om sommeren er det mer folk i fjellet noe som følgelig utløser flere leteaksjoner. At været er bedre påvirker også aktiviteten både blant turgåere og 330-skvadronens personell.

OPERATIV: Om sea-kingen er på falske søk eller virkelige oppdrag betyr lite økonomisk. De er i lufta uansett. (Illustrasjonsfoto) Foto: Rune Berg