– Vi må få litt bedre og enklere struktur, og etter råd fra revisor så skal vi i løpet av året få på plass en omstrukturering som gir oss totalt seks selskaper, sier Kivijervi til Altaposten.

Helt siden han startet Thermoglass i 1973 har all virksomhet vært samlet i samme bedrift. Det gikk greit så lenge det bare handlet om lås og glass. Men så ble foto en viktig del, og de siste årene har Toremann både begynt å produsere aluminimumsfasader og selge campingvogner. Lås, glass, foto, aluminium og caravan; ser du noen likheter. Nei, selvfølgelig ikke. Og det gjør ikke Kivijervi heller.

Forenkler livsverket

– Nå blir lås, glass og aluminium ett selskap, fordi det er beslektede virksomheter. Likeledes blir fotoavdelinga eget selskap, og det samme blir caravanavdelinga – totalt tre driftsselskaper, forklarer Kivijervi.

For å styre porteføljen innen eiendom, oppretter han to eiendomsselskaper, ett for byggene som huser glass, lås og aluminium, og ett for caravansenteret. Og helt på toppen; porteføljeselskapet HT Eiendom AS, som skal eie alle aksjene i de fem selskapene. HT Eiendom ble stiftet i fjor, og Tore og kona Helene har 50 prosent av aksjene hver.

Med oppdelingen regner Toremann at det skal bli enklere for andre å overta livsverket hans.

– Jeg blir ikke yngre, og ser behovet for å få skikkelig struktur før jeg gir meg. Jeg har nok selv brukbar kontroll på det som skjer i dag, men det er ikke så enkelt for andre å komme inn og drifte selskapet, medgir Kivijervi.

Voldsom vekst

Thermoglass AS har i årevis vært en bunnsolid bedrift, bygd opp sten for sten siden 1973. Lenge var det bare glass og lås som ga penger i kassa, men de siste årene har utviklingen nærmest eksplodert. På få år har Kivijervi rukket å både bygge to nye bygg, og i tillegg utvide det nyeste bygget. Antall ansatte har føket i været, fra 17 for to år siden til over 30 i dag. Omsetningen økte fra 32 i 2004 til 45 millioner i fjor. Ikke rart Thermoglass fikk betydelige voksesmerter.

– Avdelingene er store hver for seg i altamålestokk, og til sammen er bedriften betydelig når det gjelder arbeidskraft. Jeg tror ikke det er mange som vet at vi sysselsetter mer enn 30 mennesker, sier gründeren, som bare har gitt mer og mer gass, og ikke ønsket å slippe opp selv om han er blitt eldre.

Men han hadde ikke vært noen god Kivijervi dersom han ikke hadde holdt strengt på kravene til nøysomhet og god bunnlinje. I fjor så han med bekymring på sistnevnte, for 2005 var tidenes dårligste for selskapet hans, med nær to millioner minus i driftsresultat.

Fortsatt solid

– Det ble litt mye, og mer enn forventet, medgir 61-åringen.

– Dere måtte spise 1,5 millioner kroner av egenkapitalen, bekymrer det deg?

– Nei, det er ikke noe problem. Selskapet er bunnsolid likevel. Vi har altfor store verdier til å være bekymret, men kontantstrømmen har ikke hele tiden vært som den skal være, og det jobber vi for å rette på.

– Tror du på overskudd i år?

– Håper på det, men det er vanskelig å si. Det avhenger egentlig av hvordan det går på caravansiden, og der er det litt dødt fram mot nyttår, så vi får se. Men bekymret totalt sett er jeg ikke, klargjør Tore Kivijervi.

LES MER OM THERMOGLASS PÅ VÅRE NYE NÆRINGSSIDER I LØRDAGENS PAPIRUTGAVE

Kjell Peder Tangen Tore Kivijervi Aluminium Foto: Vidar Kristensen