I samarbeid med Alta kommune har seks av byens idrettsorganisasjoner – Finnmarkshallen, Alta IF håndball, Finnmarksløpet Alta snøscooterforening, Alta svømmeklubb og Offroad Finnmark – bestemt seg for å investere i et mobilt tribuneanlegg. Tanken er å gjøre forholdene enda bedre ved større arrangement i regi av klubbene og organisasjonene.

Alta kommune tar hoveddelen av kostnadene, mens de seks idrettsaktørene skulle ut med 200.000 kroner i egenandel.

Men det var før Sparebank1 Nord-Norge fikk nyss i planene:

– Disse aktørene har gått sammen med kommunen, for å kjøpe en mobil tribune som skal kunne brukes i flere forskjellige arrangement. Vi skjønner det sånn at dette har vært et stort ønske gjennom mange år, og at man etter hvert samlet seg i et spleiselag. Aktørene skulle egentlig ut med et beløp hver, til sammen 200.000 kroner, som en egenandel ved siden av kommunens bidrag. Da vi fikk høre om dette tente vi på ideen, og bestemte oss på eget initiativ for at vi ville ta regninga for klubbene, sier konserndirektør for Finnmark, Trond Hanssen.

Han forteller at særlig den mulige samfunnsnytten gjorde det enkelt å bidra:

– Vi ser at fasiliteter som bidrar til de mange aktivitetene i Alta kan komme allmenheten til gode. Det er midt i blinken i forhold til Sparebank1 Nord-Norge sitt mål med Sparebankstiftelsen, som baserer seg på «samfunnsutbytte», sier Hanssen.

Med dette sikter han til måten banken og stiftelsen er bygget opp. Tas det utbytte går 57 prosent til de som eier «vanlige» aksjer via børsen, mens resten pløyes inn i stiftelsen og skal komme nordnorske samfunn til gode:

– De siste ti år har cirka 1,5 milliarder gått tilbake til Nord-Norge. I fjor delte vi ut rundt 100 millioner, 15 av disse til Finnmark. Jeg tror det vil bli enda mer i årene som kommer, avhengig av hvor godt banken går, sier han, før han legger til at øvrig sponsorvirksomhet kommer i tillegg til dette.

– Sponsing går av markedsbudsjettet. Også her bruker vi mye penger, sier han.