Fylkestinget hadde muligheten til å sikre 3,5 million kroner i et spleiselag som ville gitt en såkalt kombikai, tilpasset en kombinert hurtigbåt og ferge. Kaia skulle plasseres i havneområdet i Bukta i sentral-Alta og fungere som knutepunkt for båtruter, befolkning og næringsliv i distriktsbygdene i Altafjord. Med 18 mot 17 stemmer ble innstillinga om en slik løsning stemt ned av Ap og SVs Johnny Ingerbrigtsen.

– Jeg vil helst ikke svare på om jeg vurderte å bryte ut av gruppa og sikre flertall for kai-utbyggingen. Det jeg kan si er at den store taperen er befolkningen og næringsliv i distriktsbygdene. Det finnes en siste mulighet når vi skal behandle de store investeringene i desembermøtet, men når vi nå i realiteten sier nei til 3,5 millioner i investeringsstøtte, skal det mye til å få et positivt vedtak, medgir Bakken overfor Altaposten.

– Dersom din stemme i desember avgjør om det blir flertall for kombikaia, vil du da bryte med gruppa om nødvendig?

– Det har jeg ingen kommentar til nå. Vi takket nei til en svært god løsning hvor vi i tillegg ville fått økonomisk drahjelp. Hos meg og fylkestinget er det sterke følelser i sving. Det jeg kan si er at jeg forsøker å finne de gode løsningene, enten det gjelder Alta, Måsøy eller noe annet sted i Finnmark. For meg er ikke dette en Alta-sak, men en mulighet til å stille opp for distriktsbefolkningen, sier Bakken

Hammerfest vs Alta

Hos flere av representantene vi har snakket med er det en samstemt oppfatning at saken ikke handlet om tilbud til distriktsbefolkningen, men om Altas rolle i forhold til resten av Finnmark.

– Det er svært synd at Ap straffer distriktsbefolkningen i et ønske om å ta Alta. Det er utrolig synd at Ap, som det største partiet i fylkestinget, er styrt av så smålige hensyn, sier SVs Tommy Berg.

Høyres Kristen Albert Ellingsen er svært skuffet.

– Da jeg ble valgt inn i fylkestinget var jeg stolt og glad for mulighetene jeg hadde fått. Sammen med både meningsmotstandere og meningsfeller skulle jeg få muligheten til å gjøre en forskjell for folk flest, trodde jeg. I stedet opplever jeg et det største partiet i fylkestinget er på kollisjonskurs med både sitt eget hovedutvalg og fagadministrasjon. Plutselig skifter Ap fullstendig kurs. Da er ikke Ap lengre interessert i å finne løsninger, men heller gi næring til en kamp mellom kysten og Alta, kommenterer Kristen Albert Ellingsen (H).

Motvilje mot Alta

Trine Noodt er ikke mildere stemt.

– Det var greit når Kombi-kaia skulle bygges i Mikkelsby. Men å flytte den inn til Alta, noe som faktisk øker de positive ringvirkningene for distriktsbefokningen, nei det ble FOR positivt. Hele prosjektet er i realiteten, slik jeg ser det, stemt helt ned, er reaksjonen fra venstres Trine Noodt.

– Jeg opplever at det var den politiske motviljen mot Alta internt i Ap som til slutt slo beina under løsningen med bygging av en kombikai i Bukta. Det var Hammerfest og kysten mot Alta. Ærlig talt, her bør Ap sitte tilbake med en veldig dårlig følelse, kommenterer Svein Iversen (KrF)

– Krevende sak

Bakken ble som saksordfører tvunget til å fronte saken på vegne av Ap. Det ble en ydmykelse mange mente Bakken ikke fortjente.

– Selv om vi i hovedutvalget tidligere gikk inn for bevilgningen, valgte vår gruppe i fylkestinget å utsette bevilgningen til desembermøtet. Dette fordi vi ønsker å se all kaiutbygging i en større sammenheng. Samtidig er det slik at Alta kommune, grunnet vedtaket som ble gjort, antagelig ikke da kan støtte prosjektet med 3,5 millioner kroner. Det er jeg den først til å beklage, sier Geir Ove Bakken, som både fra fylkestingets talerstol og overfor Altaposten hevder dette er en klassisk Alta mot Hammerfest-sak.

– Se sammenhengen

Hammerfests Sylvi Jane Huseby, sentral i Ap-gruppa, ønsker ikke å kommentere påstanden fra Bakken om at dette er en sak som illustrer striden mellom Alta og Hammerfest.

IKKE SVAR: Sylvi Jane Huseby, Hammerfest-politikeren som er sentralt i Ap-gruppa, vil ikke svare på om saken om kombikaia i Alta er styrt av en Hammerfest - Alta-konflikt. Foto: Bjørn Hildonen

– Vi har utsatt saken for å se kaiutbyggingen i sammenheng med totalbudsjettet. Vi er nødt til å foreta innsparing på vel 40 millioner kroner neste år. Derfor var det viktig og riktig å utsette saken. Når vi møtes i desember og skal behandle budsjettet, må alle økonomiske forhold vurderes nøye, sier Huseby, som ikke avviser kaiprosjektet i Alta.

Årøya-glede

Både nevnte Bakken og sentrale Svein Iversen er glade for at marerittet som fylkeskommunen viklet seg inn i med å presse på Årøya en kombibåt i stedet for en ren ferge, nå blir historie. Sannsynligvis har forsøket kostet fylkeskommunen mellom 50 og 100 millioner kroner.

– Nå kan vi glede oss sammen med lokalbefolkningen at fylkestinget enstemmig har vedtatt at Årøya i framtiden skal betjenes av ferge, og ikke kombibåt, sier Bakken og Svein Iversen.

– Befolkningen har stått på i kampen for en ren fergeløsning, samme løsning som har fungert i mange tiår. Fergen Skaget går i rute i dag, og jeg tror også dette rederiet vil vinne fram i en framtidig anbudskonkurranse, sier Svein Iversen.