– Er sikret mot brann i p-kjellerne

Kjøpesentrene i Alta har gardert seg med sprinkleranlegg.

Knut Krane i Komsa parkering har tatt flere forholdsregler i tilfelle brann i parkeringskjelleren til Amfi.   Foto: Reiulf Grønnevik

nyheter

Flere hundre biler brant inne da en eldre dieselbil, en Opel Zafira fra 2005, i forrige uke tok fyr i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn. Parkeringshuset hadde ikke sprinkleranlegg. Det har derimot parkeringskjelleren i Amfi-senteret og Parksenteret, som har vært føre vár i tilfelle brann.

Sikret med sprinkleranlegg

– Vårt anlegg er ikke så gammelt. Det er litt over ti år og det ble bygget med sprinkleranlegg i kjelleren i tilfelle brann slik vi har sett i Stavanger, sier Knut Krane i Komsa parkering, som styrer anlegget sammen med Amfi Alta.

Han forteller at rørene i anlegget ikke vil fryse og er sikret mot veldig mange kuldegrader.

– I rørene har vi en annen veske som sikrer mot at de fryser. Det betyr at det virker selv om det blir veldig mange minusgrader, forklarer Krane.

Følger alle forskrifter

Jonas Haugen, eier på Parksenteret som også har parkeringsanlegg i kjelleren, har også sprinkleranlegg.

– Parksenteret har hatt sprinkleranlegg helt siden det ble bygget. Vi følger alle forskrifter og har årlige revisjon av anlegget slik at de som parkerer hos oss skal føle seg trygge. Kjelleren har også gode rømningsveier i tilfelle brann, sier Haugen.

Flyttet ladestasjon ut av kjelleren

Det verste scenarioet for Komsa parkering er en mulig bilbrann i kjelleren hvor det daglig står parkert flere hundre biler. 

– Begynner det å brenne i kjelleren så er det det verst tenkelige scenarioet. Og, det er noe vi har tatt flere forbehold mot. En av tingene vi har endret på, er en ladestasjon for elbil. Denne var plassert i parkeringskjelleren, men den har vi flyttet opp. Det gjorde vi lenge før den store brannen i Stavanger, sier Krane, som sier kjelleretasjen og etasjen over er utstyrt med flere brannskap med vannslanger.

– Amfi sitt parkeringsanlegg er bygget i betong og ikke i stål, noe som vil forsinke en mulig brann. I tillegg har vi egne Co2-vifter i taket som gjør sitt til at giftig røyk og eksos blir viftet vekk. I sum har vi sikret oss så godt som mulig, sier Krane.