Altaværingen Bengt Rune Strifeldt, som er en av medlemmene i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, er glad for at E45 Salkobekken-Øvre Alta er står ferdig. Nå håper han den planlagte tunnelen i Kløfta straks blir en realitet.

– Flott lokal kvalitet

– En stolt dag for en altaværing, for dette har virkelig blitt en perle av en vei, både for bilister og for syklister, sier Strifeldt om den nye strekningen.

Han er for tiden på reise i Finnmark sammen med medlemmene transport- og kommunikasjonskomiteen som var med på åpningen av nye E45 i Øvre Alta mandag ettermiddag.

– Jeg er ikke bare stolt over hvor bra veien har blitt, men også over de lokale entreprenørene som leverer kvalitet hele veien, sier Strifeldt som etter åpningen tok med transport- og kommunikasjonskomiteen til en annen flaskehals inn til Alta.

Vil ha tunnel i Kløfta

– Det er viktig, når vi først er i Finnmark at medlemmene også får se Kløfta - som er en flaskehals og en farlig strekning inn- og ut av Alta. Denne strekningen skal utbedres og planene er å bygge tunnel i Kløfta i 2029. Jeg mener at disse planene må framskyndes og derfor er det viktig å vise fram strekningen til medlemmene i transport- og kommunikasjonskomiteen, slik at de med egne øyne får se hvorfor Kløfta snarest mulig må få en etterlengtet tunnel, sier Strifeldt som utdyper:

– Det er mye skred på strekningen og på vinteren vet vi jo alle hvor ofte trailere med mer står fast i de lange bakkene. På E45 kjører det eksempelvis årlig 4000 trailere med laks og flere blir det i framtiden. En tunnel vil gjøre transporten tryggere. I tillegg vil en tunnel også gjøre sitt til at større og lengre vogntog kan ferdes på strekningen og dette, sett i en miljøperspektiv, så er det også en miljøgevinst med tunnel i Kløfta, sier Strifeldt.