Til sammen fire større kontrakter for vinterveivedlikehold og elektrovedlikehold ble undertegnet i Alta mandag formiddag.

De to driftskontraktene som ble undertegnet mandag var henholdsvis Varangerhalvøya og Karasjok. Mesta AS vant begge kontrakter, med henholdsvis 230 og 142 millioner kroner. Med dette har Mesta AS alt veivedlikeholdet i Øst-Finnmark, noe som betyr arbeid for 19 lokale entreprenører som har kontrakter med selskapet.

De to elektrokontraktene (øst- og vestfylket) handler om elektroarbeid, veilys, tunnelinstallasjoner og sikkerhetsutstyr som er avhengige av strøm.

Her var det Gagama Elektro AS fra Lakselv som fikk femårskontrakten i vest, Varanger Kraft Entreprenør AS i øst. Kontraktene er på henholdsvis 74 og 35 millioner kroner.

Stig Gunnar Lyngmo hos Gagama forteller at de allerede har inngått avtale med lokal el-entreprenør i Alta, Nymo Elektro AS, som skal lære opp sju ansatte til å drifte installasjoner i Vest-Finnmark. De to el-entreprenørene som stakk av med hver sin kontrakt har til sammen mer enn 100 ansatte. Gagama har 54, mens Varanger Kraft Entreprenør har 52, kom det fram under presentasjonen mandag.

(Saken fortsetter under bildet)

ELPROFFER: Gagama Elektro, her representert ved Jøran Ostad Pettersen og Stig Gunnar Lyngmo vant den ene elektrokontrakten for Finnmark - og satser videre på å delta i utbyggingen av Skarvbergtunnelen. Foto: Magne Kveseth

Betydelig ansvar

Prosjektleder for drift og vedlikehold Kurt Mørk Eriksen i Statens vegvesen presenterte innholdet i kontraktene. Han understreker det betydelige samfunnsansvaret kontraktspartnerne har når det gjelder sikkerhet og service. Bare for Varanger sin del er det mer enn 60 personer knyttet til vintervedlikeholdet av veiene og for hele fylket er det snakk om mer enn 300, forteller Eriksen.

– Det er ikke bare snakk om å brøyte, noe vi så i fjor da det gikk ras som stengte flere områder. Da måtte man ty til nødløsninger. Enkelte stede3r finnes det rett og slett ikke omkjøringsmuligheter, eksempelvis der hvor tunneler stenges eller hvor det går ras på kysten. Da må man velge båt for å få fram varer, mat og medisiner. Vei og vær betyr mye i Finnmark, mye mer enn andre steder i landet, sier Eriksen.

(Saken fortsetter under bildet)

SAMFUNNSANSVAR: Kurt Mørk Eriksen fra Statens vegvesen la vekt på det betydelige samfunnsansvaret som hviler på de selskapene som får brøyte- og vedlikeholdskontrakter. Foto: Magne Kveseth

Verdens tøffeste

Regionveisjef Torbjørn Naimak nøler ikke med å karakterisere Finnmark som det aller mest utfordrende fylket, sammenliknet med hva som helst ellers i verden:

– Jeg synes det er fint at vi kan fokusere litt på dem som har fått driftskontraktene og ikke bare lage festivitas når det er gjort store bevilgninger eller besluttet utbygginger eller det blir åpnet nye veier. Finnmark har det tøffeste offentlige veinettet i verden med de enorme værutfordringene som finnes blant annet på kysten. Transport langs veiene er viktig i dagens Finnmark og det er svært nødvendig at vi klarer å holde veiene åpne mest mulig også vinterstid, sier regionveisjef Naimak.

Han understreker at så lenge det går bra med en brøytestrekning, så er det stille, mens det blir støy hvis entreprenøren ikke klarer å holde veien åpen.

(Saken fortsetter under bildet)

SJEFEN: Regionveisjef Torbjørn Naimak nølte ikke med å karakteriserer brøytingen av veinettet i Finnmark som det tøffeste offentlige oppdraget i verden. Her med veiavdelingsdirektør Bjørg Anita Joki og hovedutvalgsleder for samferdsel, Geir Ove Bakken som nærmeste tilhørere. Foto: Magne Kveseth

Kontrakter og HMS

Hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken sier at han er veldig godt fornøyd med at lokalt ansatte nå er sikret jobb for fem år framover.

– Statens vegvesen har vært svært dyktige til å legge til rette for at lokale entreprenører skal kunne konkurrere med riksentreprenørene. Det er viktig at vi kommer oss fram også vinterstid, men enkelte ganger må vi bare roe oss ned litt, for entreprenørene legger vekt på sikkerhet og gjør det de kan for å holde veiene åpne, sier Bakken.

Han sier at fylkeskommunen legger stor vekt på at arbeidskontrakter og HMS er på plass slik det skal og han håper de som har fått de nye vedlikeholdskontraktene sørger for å ha dette på stell så man får en god femårsperiode med de nye kontraktene:

– Jeg vil på vegne av fylkeskommunen gratulere de selskapene som har fått nye kontrakter med oppdrag i fem år framover, sa Bakken.

Stor jobb

Avdelingsdirektør for veiavdelingen i Statens vegvesen i Finnmark, Bjørg Anita Joki understreket også hvor viktig veivedlikeholdet er. Joki forteller at budsjettet for hele fylket er på 1,2 milliarder kroner fordelt som følger:

  • åtte driftskontrakter for vedlikehold og brøyting

  • to elektrokontrakter (øst og vest)

  • tre asfaltentrepriser

Til sammen har Finnmark rundt 3.000 kilometer vei, nokså likt fordelt mellom riks- og fylkesveier.