Sykt crew var årsaken til at 1555-flyet til Tromsø aldri kom seg på vingene, fredag ettermiddag.

– I ferietiden er vi mindre rustet i slike tilfeller. Vi klarte dessverre ikke finne en erstatning og måtte derfor kansellere flyvningen allerede på morgenen, opplyser kommunikasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe.

Passasjerene som mistet flyet sitt ble booket om i henhold til flyselskapets rutiner.

Dette har du krav på

På Forbrukerrådet skriver på sine nettsider følgende om hva du har krav på nå fly bil innstilt og avstanden er mindre enn 1.500 kilometer;

  • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.

  • Booke om reisen din, slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig.

  • Dra hjem og booke ny reise på et senere tidspunkt. Du har uansett krav på at den nye reisen skjer på samme vilkår, for eksempel samme billettklasse

De opplyser også at du du har krav på opptil 250 euro kompensasjon avhengig av når du fikk vite om kanselleringen og ny avgangs- og ankomsttid.

– Det gjelder imidlertid ikke dersom innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, streik eller lignende, står det.