Selskapet tapte anbudet til fordel for Babcock, som skal overta driften neset sommer. Etter anbudsrunden har 13 piloter sagt opp og 20 snuser på tilbud fra andre, opplyser direktør Frank Wilhelmsen. Selskapet har i dag 97 piloter. Mannskapsmangelen har gjort det vanskelig å opprettholde beredskapen denne våren.

– Vi har simulert hva som vil skje om 20–30 til slutter fra høsten, og da vil vi få et totalt sammenbrudd, sa Wilhelmsen i en høring på Stortinget torsdag.

– Det vil true liv og helse, konkluderer han.

Overfor NTB skisserer han følgende løsning for å stanse pilotflukten:

– Vi håper at de ansatte på en eller annen måte blir sikret, for tjenesten er avhengig av den fagkompetansen. Den eneste løsningen vi klarer å se, er at kontrakten med Babcock annulleres, sier han.

Samtidig kan selskapet bli møtt med krav om bøter, erstatning eller avkorting fra Luftambulansetjenesten, som har måttet kjøpe tjenester fra andre for å sikre beredskapen under krisen.

– Det vil medføre større problemer med å holde driften i gang, sier han, og viser til forpliktelsens selskapet har til å betale lønn og andre utgifter og opprettholde sunn økonomisk drift.

Han sier et stort økonomisk krav kan tvinge bedriften til å innstille virksomheten.