Helseminister Bent Høie (H) ser alvorlig på at ambulansefly sto på bakken som følge av konflikten mellom flygerne og selskapet som skal ta over tjenesten.

Lørdag sto to av åtte ambulansefly på bakken – på andre døgnet – fordi flygerne som skulle hatt tjeneste, har meldt seg uskikket til å fly, altså «not fit for flight». Situasjonen var så alvorlig at Luftambulansetjenesten så seg nødt til å leie inn et fly fra Sverige for å få utført et viktig oppdrag, opplyser helseforetaket.

– I natt har vi stått helt uten ambulanseflyberedskap, og det er ikke akseptabelt. Flyene er særlig viktig når pasienter har behov for rask transport over store avstander, sier administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF.

Lørdag kveld var alle fly tilbake i beredskap, unntatt et i Tromsø, der flygerne hadde meldt seg som ikke skikket til å fly.

Hastemøte i Bodø

Etter et hastemøte mellom foretaket, som er oppdragsgiver, og Lufttransport, som er leverandør, blir ytterligere innleie av fly og personell vurdert fortløpende. Det knyttet seg noe spenning til om kvelds- og nattskiftet, som begynte klokka 18, ville melde seg skikket til å fly. Det skjedde altså i Ålesund, Kirkenes, Alta, Brønnøysund, Gardermoen og Bodø, som var tilbake i full beredskap lørdag kveld, men tromsø fortsatt var uten fly.

– Det er ikke uvanlig at ett eller flere fly er ute i en periode på grunn av teknisk feil aller andre uforutsette ting, så nå begynner dette å normalisere seg, sier kommunikasjonssjef Knut Haavik i Luftambulansetjenesten til NTB.

Han sier det fortsatt vil bli løpende vurdert om det er nødvendig å leie inn fly med mannskap

Høie: – Alvorlig

Fredag måtte alle fly settes på bakken etter at forhandlingene mellom Flygerforbundet og selskapet som skal fly for Luftambulansetjenesten fra neste sommer, strandet. Usikkerheten som oppsto etter forhandlingsbruddet, førte til tvil om pilotene som var omfattet av forhandlingene, var skikket til å fly.

– Jeg ser alvorlig på at alle ambulanseflyene ble satt på bakken fredag kveld. Jeg er blitt informert om at flygerne følte seg uskikket til å fly fredag kveld, men at seks av åtte fly er i beredskap lørdag. Luftambulansetjenesten HF har satt i verk tiltak for at beredskapen skal være god, og de følger situasjonen tett utover dagen, sier helseminister Bent Høie til NTB.

Etter to måneder med forhandlinger var Flygerforbundet villig til å akseptere det fremforhandlede avtaleutkastet. Likevel valgte Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) – som skal fly ambulansefly fra og med juli neste sommer – å bryte forhandlingene.

Roper på statsråden

Det er helseforetakene og i ytterste konsekvens statsråden som er ansvarlig for at ambulanseberedskapen er god nok og innenfor forsvarlighetskravet. Carlsen ber Bent Høie bidra til en løsning, og får full ryggdekning fra LO sentralt.

– Her ligger ansvaret hos helseminister Bent Høie. Han kan ikke se på at en livsviktig tjeneste for Distrikts-Norge blir satt i spill. Situasjonen er fullstendig uholdbar, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik.

Men det er lite som tyder på at Høie vil involvere seg.

– Det er Luftambulansetjenesten som har det overordnede ansvaret for luftambulanse i Norge og som også har ansvar for anbudsprosessen om ny driftsavtale for ambulanseflytjenesten fra 2019, påpeker statsråden.

Avtaleutkastet som ble forkastet, stilte opp betingelsene for lønns- og arbeidsvilkår for flygerne og etablerte en kollektiv overgangsordning for dagens flygere. (©NTB)