– Jeg satt ved bassengkanten og snakket med en venn av meg som var i bassenget med sine to barn. Noen meter fra oss satt en voksen mann, som av og til kom med noen ord mens han så på oss. Begge reagerte litt, men gjorte ikke noe for å kommunisere med ham. Han var for vår del glemt, men plutselig kom han tilbake, skriver Reinsnes Moen i en anmeldelse levert til Alta lensmannskontor. Hendelsen fant sted ved Nordlysbadet for en drøy måned siden.

Reinsnes Moen var tilstede som badegjest, men i anmeldelsen understrekes det at han da hendelsen inntraff fungerte som øverste leder for Nordlysbadet.

Tor Helge Reinsnes Moen. Foto: Arkiv

Tilkalte hjelp

– Han var svært truende overfor oss begge. Både verbalt og fysisk gikk han mot oss. Han grep tak i bassengstolen vennen min satt i og satt hode mot hode og fortalte «at han bare skulle passe seg» og at «vi skulle ikke le og snakke om hans døde venner». Ingen av oss kjenner mannen.

Reinsnes Moen grep derfor inn og fikk ropt på en av badevaktene, Pål Johansen.

– Johansen har erfaring med konfliktløsning og var der etter knappe 30 sekunder. Mannen ble roet ned og tatt med til garderoben. Jeg og Johansen så til at han ikke lagde mer ugreie og kom seg helt ut av badet.

Skremte barna

Hendelsen har ifølge Reinsnes Moen gjort et inntrykk på barna.

– Barna som var med ble skremt. De turte ikke å bevege seg ut av bassengområdet før de visste helt sikker at han var borte. De er nok rystet enda, selv om vi gikk gjennom hendelsen med de etter beste evne.

Utestengt

Reinsnes Moen har i etterkant av hendelsen vært i kontakt med mannen.

– Han er per i dag utvist og uønsket ved Nordlysbadet. Dette har han akseptert.

Alta kommune, ved rådmann Bjørn-Atle Hansen, skriver at de ser alvorlig på hendelsen. De påpeker at det skjedde på et offentlig sted og med barn tilstede.

– Kommunen begjærer gjerningsmannen tiltalt og straffet, heter det.

Har gode rutiner

Til Altaposten sier fungerende daglig leder for Nordlysbadet, Kjersti Syvertsen, at alle de ansatte kurses – også for å håndtere utagerende gjester.

– Vi har gode rutiner og alarmplaner for alle slags hendelser. Alle ansatte sertifiseres og kurses i tillegg til at vi lærer av hverandres erfaring, forklarer hun.

– Slike episoder skjer heldigvis ikke ofte. Vi har som mål å roe ned, men vi skal ikke gå inn i en farlig situasjon. Da er rutinen å tilkalle politiet.