Flere tok hurtigbåten

Hovedutvalgsleder for samferdsel, Geir Ove Bakken, er glad for økningen i 2017.

Hurtigbåten MS Årøya, her på plass i Bergsfjord.  Foto: Lars Engerengen

nyheter

– Det gleder meg veldig å se at sjørutene våre brukes stadig mer, sier Bakken til ffk.no

Totalt tok 84.029 hurtigbåten, mens 70.250 tok ferja.

Saken fortsetter under tabellen.

Se også: Folk trives ombord

Trafikktallene for 2017 
Rute 310/AltafjordXpressen 4 713 reisende (+ 24 %)
Rute 320/LoppaXpressen12 265 reisende (+ 17 %) *
Rute 330/VargsundXpressen 22 286 reisende (+ 15 %)
Rute 340/Skoleruta i Rognsund 5 289 reisende (- 11 %)
Rute 350/MåsøyXpressen15 307 reisende (- 9 %)
Rute 360/LangfjordXpressen  1 642 reisende (- 8 %)
Rute  380/SørøysundXpressen 21 685 reisende (- 4 %) *
Rute 390/Skyssbåten til Lille Survik513 reisende (- 6 %)
Andre hurtigbåtruter  329 reisende
Antall kjøretøy befordret på hurtigbåt 3 429  (+ 33 %)
Totalt hurtigbåt:84 029 reisende (+ 2,5 %)
Rute 500/Øksfjord – Hasvik v.v. 19 502 kjøretøy (+ 8 %)
Rute 510/Øksfjord – Tverrfjord v.v.  8 930 kjøretøy (+ 16 %)
Rute 520/Øksfjord – Bergsfjord – S.Tverrfjord4 460 kjøretøy (+ 6 %)
Rute 530/Mikkelsby – Kongshus v.v.3 963 kjøretøy (**)
Rute 550/Korsfjord – Nyvoll v.v.17 258 kjøretøy (+ 21 %)
Rute 560/Strømsnes – Kjerringholmen v.v. 16 137 kjøretøy (+ 4 %)
Totalt ferje:70 250 kjøretøy (+ 9,9 %)

*) Ruteomlegging førte til at reisende fra Hasvik på onsdager i 2016 tilhørte SørøysundXpressen, og fra 2017 er dette flyttet over på LoppaXpressen.

**) På grunn av anleggsarbeid ble ikke ruten operert de første ukene av 2017. Antallet kjøretøy regnes som stabilt i sambandet.

Ruteomleggingen som kom i kraft 1.januar 2016 mener Bakken var vellykket.

– Jeg registrerer at sambandene og rutene nå har gått seg til, og at både trafikk og regularitet er god. Det første driftsåret i de nye kontraktene var utfordrende. Nå tyder tallene på at både ruter og fartøy har «satt seg», noe en tekniske regularitet opp mot 100 prosent i alle samband er et godt bevis på, sier han.

Jobber for bedre reservekapasitet

Bakken forteller videre at fylkeskommunen ser at reservekapasitet ikke er optimal, men denne jobbes det med.

–  Dette er viktig for oss, og for å kunne gi forutsigbarhet for folket langs kysten, sier han.