Rut Olsen, lokalpolitiker for Frp og den mest markante talspersonen for bygdene i ytre Altafjord, er frustrert og oppgitt over forslaget som kan flytte legeskyssbåten enda lengre vekk fra henne og sambygdingene.
– Sett fra befolkningen i distriktsbygdene i Alta er forslaget om å flytte legeskyssbåten fra Øksfjord til Hasvik en ny bekreftelse av at myndighetene ikke har noe mål om å gi oss her ute trygghet for liv og helse. Vi protesterte til ingen nytte da avtalen med Mjånes, som var stasjonert i Kvalfjord og var legeskyssbåt for befolkningen i ytre Altafjord, ble avviklet for fire fem år tilbake. I stedet fikk vi en legeskyssbåt i Øksfjord og en betydelig svekket responstid. Nå gjentar dette seg på nytt, sier Olsen.
Bekymring for legeskyssbåten i Loppa: – Det må ikke tukles med et tilbud som fungerer
Redder liv
Hun er ikke i tvil: Dersom legeskyssbåten nå flyttes fra Øksfjord til en base i Hasvik, vil det gi en økt responstid. Det har vært antydet at avstanden mellom Hasvik og Øksfjord vil ta en halv time eller mer.
– Vi snakker da om at det kan ta godt over en time før legeskyssbåten kan nå pasienter i de veiløse bygdene ute i Rognsund-området. Før pasienten kan være på sykehus kan vi plusse på ytterligere en timer, påpeker Frp-politikeren og legger til:
– Hvem tar ansvaret? Vi fikk veldig godt demonstrert hvor viktig legeskyssbåten var da lille Mina fikk pusteproblemer og legeskyssbåten i Øksfjord måtte i aksjon som eneste redning. Hva om båten i en slik situasjon er ytterligere en time unna?
– Fortjente vi Ballos harselas?
Løftes opp
Hun ønsker at formannskapet skal få høringen om ny organisering av ambulansetjenesten på sitt bord. I så fall vil Olsen ta til ordet for at at formannskapet skal komme med en skarp høring som krever at ambulansebåten blir stasjonert i Øksfjord.
– Jeg har full forståelse for alle i Loppa som reagerer. Samtidig er det faktisk sånn at vi i veiløse bygder i Alta kommune kommer i en enda verre situasjon. Derfor må vi sammen forsøke å verne om legeskyssbåten stasjoner i Øksfjord, klargjør den høylytte Frp-stemmen fra fjordbygdenei Alta.
SINTEF-rapport
11. februar er fristen for innspill i forhold til «Overordnet ambulanseplan for Finnmarkssykehuset 2018 - 2028. Forordet i dokumentet sier blant annet: «Å drive ambulansetjeneste i Finnmark har mange utfordringer. Med spredt og variert bosetting, lange avstander, skiftende vær- og føreforhold vil dette være sentrale premisser for organiseringen av den akuttmedisinske tjenesteytingen og kommunikasjon, noe som er spesielt krevende når tiden teller. Regionen har økende turisme og et næringsliv i utvikling, særlig innenfor fiskerinæring og olje- og leverandørsektoren. I dette landskapet skal ambulansetjenesten være en trygghetsbase for befolkningen.»
Hele 34 kommuner og institusjoner har fått høringsutkastet til behandling. Høringsutkast, innspill og rapport fra SINTEF skal 19. mars behandles i styret for Finnmarkssykehuset HF.
Loppa legeskyssbåter AS ble startet i 1986. Men over 30 års erfaring sier daglig leder Mats Martinsen at de har opplevd krevende oppdrag i alle deler av dekningsområdet. Han roser staben sin for gode kompetanse og kreative løsninger i kompliserte tilfeller.
Ambulansetjenesten i dag er organisert med 17 bilenheter og en båtenhet med eget helsepersonell (Øksfjord). Redningsskøyta i Havøysund tar oppdrag ved hjelp av lokalt helsepersonell i hver enkelt situasjon. Ambulansebåt i Vest Finnmark anbefales plassert i Hasvik og Måsøy, eller i Bergsfjord og Måsøy. Dersom samlokalisering med bil blir aktuelt, anbefales båtstasjonering i Hasvik. Med egen båtstasjon, anbefales at stasjonering i løpet av planperioden flyttes fra Øksfjord til Bergsfjord.