Det store felles lakseslakteriet som Langnes industriområde ble bygd for, blir det neppe noe av. I stedet kan fiskeprodusentene på Sørøya få direkte fergeforbindelse til industriområdet i Alta.

– For oss har vi satt av mange penger for å konsekvensutrede ferge og fergekai på Isnestoften. Langnes kan være et ypperlig alternativ for oss. Både folk og næringsliv er veldig positive, sier ordfører i Hasvik Eva D. Husby til Altaposten.

STORE FORDELER: Hasvik-ordfører Eva D. Husby sier at signalene er at veien langs Øksfjord-landet med tunnelen neppe blir utbedret de første tiårene. Dermed er et fergelei knyttet til E6 på Langnes svært interessant for fiskerikommunen. Foto: Jarle Mjøen

– Hjertelig velkommen

I Alta kommune er både administrasjon og politisk ledelse opptatt av å legge til rette for å knytte fiskerikommunen tettere på kommunikasjons- og befolkningssenteret i Finnmark. Kommunalleder og plansjef Oddvar Konst er klar på at det er Hasvik kommune som har ønsket en dialog, og som driver fram en utvikling ingen så for seg da industriområdet på Langnes ble påbegynt.

– Utgangspunktet var at Alta kommune nærmest stod uten industriareal for sjørettet virksomhet. Nå har vi fått 115 dekar sjøerettet industriaral for en svært rimelig penge. Med bruk av tilgjengelige overskuddsmasser fra E6-utbyggingen har dette blitt et meget bra posjekt, og ikke minst er prisen blitt hyggelig, forteller Konst.

– Hva blir totalkostnadene?

– Vi får 115 dekar ferdig sjørettet industriareal for 30 millioner kroner.

– Og nå kan det også bli en kommunikasjonssenter for denne delen av kysten av Vest-Finnmark?

– Alta kommune er i alle fall opptatt av å legge forholdene til rette for at Hasvik skal få enklere og bedre kommunikasjoner, men til syvende og sist er det opp til Hasvik om de ønsker en slik løsning.

Satser kvart million kr

Ordfører Eva D. Husby er ikke i tvil om at hun og politikerne har både innbyggere og næringsliv i ryggen når de nå har tatt føste steg mot å forlenge fergestrekket fra Hasvik inn til Langnes. I forbindelse med budsjettbehandlingen satte kommunestyret av en kvart million  kroner til å utrede forlengelse av fergestrekket.

– Dersom brikkene faller på plass vil det kunne bety mye enklere kommunikasjon, og kanskje også raskere, enn det vi har har i dag med fergeleie i Øksfjord. Trafikkforholdene for Øksfjordtunnelen og veien langs Øksfjord-landet er kritikkverdig. Dette er en flaskehals som vi kan bli kvitt, forklarer Husby og legger til:

– Fordelene er flere; vi har mange vogntog som går i trafikk ut til fiskebedriftene på øye vår og sjåførene sier at forlenget ferge ikke bare vil gjøre at de slipper en strekning med vanskelige kjøreforhold, men også kan bruke fergetiden til å slappe av. Det vil gi en gevinst i forhold til reglene om kjøre/hviletid. Med et fergeleie på Langnes vil transporten av fisk være koblet rett på E6 og innbyggerne mye nærmere et senter som blir stadig viktigere for oss.

Hasvik-ordføreren sier at det er et samstemt politisk miljø og lokalsamfunn som over tid har jobbet med en slik løsning. Før jul ble arbeidet konkretisert med vedtak om å gå til anskaffelse av en konsekvensutredning. Det er avsatt 250.000 kroner for å kjøpe inn utredningen.

– Om vi skal få dette til så må vi ha en ferge som kan holde høyere fart og være tilpasset en lang overfart. Utredningen vil gi svar på om det er fergetyper som kan levere det vi ønsker. Det er også andre forhold som utredningen må gi svar på før vi endelig kan konkludere med at vi går for en slik løsning.

  – Ikke stå på oss

Gruppeleder for Ap i Alta, og partifellen til Husby, Ole Steinar Østlyngen, gleder seg over at Langnes kan bli til glede også for Altas naboer.

– Med kombibåtkaia i Bukta som er under bygging, er Hasvik også hjertelig velkommen med hurtigbåtrute hit som kan ta biler. For transport vil ordinær fergekai være nødvendig. Langnes er i så måte et svært godt alternativ, sier Østyngen og legger til at det i alle fall ikke skal stå på Alta kommunes tilrettelegging.

– Når Hasvik har bestemt seg er vi klar til å legge forholdene til rette.

FORSTÅR TANKEGANGEN: – VI FIKSER: Vil dere til Alta så legger vi til rette for dere, lover Ole Steinar Østlyngen. Foto: Hanne Larsen / Arkiv

Masseoverskudd kan gi rullebaneforlengelse

SVs Otto Aas har stått på for å få forlenget rullebanen ved Alta Lufthavn med overskuddsmasser fra E6-utbyggingen vest for Alta. For ett år tilbake ble utfyllingen stoppet for at tunnelmassene skulle brukes til å fylle ut Langnes industriområde.

– Er det korrekt at det nå er fjellmmasser tilgjengelig når undestriområdet skal ferdigstilles, er det bare å hente inn lekter for å få massene transportert til flyplassen. Veldig bra om vi kan få ferdigstilt begge disse strategisk viktige prosjektene, sier Aas.

Han får støtte av Ap og Ole Steinar Østlyngen. Sistnevnte har ikke helt klart for seg hvor mye ledige masser som vil bli tilgjengelig Langnes, men vet at det er betydelig.

– Vi har satt av 20 millioner på budsjettet til ferdigstillelse av forlengelsen av rullebanen. Blir det masser tilgjengelig ute på Langnes skal vi selvsagt gjøre rullebaneforlengelsen ferdig, men jeg vet ikke nok til å kunne garantere at vi nå er klar for å leie inn lekter, sier Østlyngen.